Zwartboek

tweets.hulpmiddelen
Onze tweets tijdens de uitzending

Op de site van Kassa staat hierover: Nadat we deze schrijnende voorbeelden in beeld brachten, vonden wij het tijd om de problemen in de hulpmiddelenzorg in kaart te brengen. We plaatsten een enquête op onze site en deelde deze op onze sociale media. Hierop kwamen binnen een halve week tijd bijna achthonderd reacties binnen. Dat deed ons vermoeden bevestigen: er spelen een groot aantal problemen in de hulpmiddelenzorg.

In 477 gevallen speelden de problemen in de afgelopen 12 maanden. Zij hebben onder meer problemen met gebrek aan maatwerk (61 procent), slechte bereikbaarheid van de klantenservice (41 procent) en lange wachttijden en levertijden (87 procent). Bijna driekwart (74 procent) van de mensen die het afgelopen een probleem hadden zegt een half jaar of langer op het hulpmiddel te hebben gewacht. Afstemming tussen cliënten, gemeenten en leveranciers en de samenwerking tussen gemeenten, verzekeraars en het zorgkantoor onderling verloopt vaak ook niet goed.

We besloten: het is tijd voor actie. Om het probleem aan te kaarten bij de gemeenten, de leveranciers en bij de regering maakte Kassa een zwartboek en start het nu een actie op sociale media onder #RegelHet.

In het zwartboek staan honderd verhalen van mensen met hulpmiddelen uit allerlei gemeenten in Nederland die het afgelopen jaar tegen onbegrijpelijke problemen aanlopen. Dit zwartboek is aangeboden aan minister Hugo de Jonge en verschillende leveranciers van hulpmiddelen. Door het boek lijken zij eindelijk tot het besef te komen dat er iets moet gebeuren.

Tijd voor actie

Vind je het bovenstaande ook problematisch? Kom dan in actie met #RegelHet. Je kunt op verschillende sociale media in actie komen. Lees op de site van Kassa hoe je op verschillende sociale media in actie kunt komen. Hier vind je ook achtergrondinformatie en reacties van betrokken partijen.

Heb je de uitzending gemist? Via uitzending gemist kun je deze alsnog kijken.