Door de toeslagen- en bijstandsaffaire is maar al te duidelijk geworden waar wantrouwen door de overheid toe leidt: onduidelijke en onmogelijke regels en eisen om misbruik te voorkomen. En hiervan zijn mensen de dupe. Door deze affaires en de motie Omtzigt gaat de overheid bedenken hoe zij meer vanuit vertrouwen met de burger om kan gaan. Dit willen we ook voor het pgb.
Het is al jaren duidelijk dat er ook wantrouwen heerst richting het pgb. De keuze voor een pgb wordt ontmoedigd, soms zelfs onmogelijk gemaakt. En het leidt alleen maar tot nieuwe regels en eisen, die het werken met een pgb steeds lastiger maken. Daardoor wordt de kans dat budgethouders fouten maken groter, in plaats van kleiner.
Als het gaat om vermeende fraude binnen het pgb, gaat het voornamelijk om aanbieders en niet om budgethouders. Het overgrote deel van de budgethouders zet het pgb op een goede manier in.
Door onze lobby heeft de Kamer een motie aangenomen om ook specifiek te kijken naar hoe het wantrouwen richting het pgb aangepakt kan worden. In het rapport van Significant over de ‘betekenis en waarde van het pgb’ (zie hieronder) staat dat het belangrijk is om houding en gedrag te veranderen. Om vertrouwen te laten ontstaan is het nodig om eerlijk te durven kijken naar knelpunten en erover in gesprek te gaan met elkaar. Dit doen we door in de vele overleggen en trajecten die lopen dit punt steeds maar weer te benoemen en met oplossingen te komen. Maar nog belangrijker, door ervaringen van onze leden te delen.
Heb jij ervaring met oneigenlijk gebruik of fraude? Of heb je tips of mogelijke oplossingen? Meld het ons!