Klik op deze pagina op ‘in dit artikel’ en ga rechtstreeks door naar het onderwerp dat je wilt lezen.

Pgb-coronamaatregelen

Als budgethouder moet je niet alleen goed voor jezelf zorgen om gezond te blijven, maar ook instaan voor de veiligheid van jouw zorgverleners. Je bent immers zelf werkgever of opdrachtgever. Je neemt in deze situatie een bijzondere positie in. Op sterk aandringen van Per Saldo zijn er daarom maatregelen getroffen speciaal in het belang van jou, houder van een pgb.

Het ministerie van VWS kondigde allerlei maatregelen aan voor de zorg, maar hield daarbij onvoldoende rekening met de consequenties voor budgethouders. Wij zijn hier wel direct naar gaan kijken. De afspraken die we zijn overeengekomen met het ministerie en de verstrekkers hebben we voor alle duidelijkheid gerangschikt per wet.

  • Klik op de linker balk met ‘in dit artikel’ en ga door naar de informatie die aansluit bij jouw situatie.
  • Staat jouw vraag er niet bij? Laat het ons weten door te bellen of een e-mail te sturen.
  • Onder nieuws vind je de meest actuele coronaberichten.
  • Deze tekens1 geven de laatst toegevoegde informatie aan.

Onze nieuwsberichten over corona 2021

Onze nieuwsberichten over corona 2020

Wmo en Jeugdwet (pgb van de gemeente)

Kan ik veilig gebruik maken van Wmo-vervoer en vervoer in het kader van jeugdhulp?

Vervoerders hebben eigen protocollen opgesteld, zodat zij mensen veilig kunnen vervoeren. Deze protocollen zijn gemaakt in samenwerking met het RIVM. Als je twijfelt over je veiligheid, bespreek dit dat met je vervoersaanbieder.

Mag ik na 1 juli 2020 niet-geleverde zorg doorbetalen?

Je mag van 1 oktober 2020 tot 31 december 2021 niet-geleverde zorg doorbetalen als sprake is van:

1. een besmetting met Covid-19 van de budgethouder of diens zorgverlener, werkzaam op basis van een overeenkomst van opdracht;

2. een noodzakelijke quarantaine van de budgethouder of diens zorgverlener in verband met Covid-19;

3. een besmetting met Covid-19 op de dagbesteding; of

4. een dagbesteding niet overeenkomstig de maatregelen in verband met Covid-19 de zorg kan verlenen.

Wij zijn al langere tijd in gesprek met het ministerie van VWS hierover. Er is wat ons betreft nog teveel onduidelijk, want wat valt bijvoorbeeld onder ‘noodzakelijke quarantaine’? Houd ons nieuws hierover in de gaten en houd goed bij welke niet-geleverde zorg – ook van vervoer – je uitbetaalt.

Lees dit nieuwsbericht.

Mag mijn zorgverlener extra uren werken?

Je kunt tot en met 31 december 2021 een aanvraag voor extra kosten doen als je toch nog extra kosten moeten maken vanwege corona en de coronamaatregelen én je niet uitkomt met je budget. Dus als het binnen je budget past, kun je geen extra kosten corona aanvragen. Je gemeente beslist of je hier nog recht op hebt.

Mijn zorgverlener kan als gevolg van het coronavirus niet komen werken, kan ik een nieuwe zorgverlener inzetten?

Ja, je mag een vervangende zorgverlener inzetten. Dit mag een formele of informele zorgverlener zijn. Het is van belang dat je hierover eerst contact opneemt met jouw gemeente, bijvoorbeeld telefonisch, om de mogelijkheden te bespreken. Je hoeft vervolgens niet te wachten tot de nieuwe overeenkomst met de vervangende zorgverlener is goedgekeurd, de zorgverlener mag meteen aan de slag.

Ik wil in verband met het coronavirus zo min mogelijk mensen in huis. Mag ik mijn zorgverlener die hierdoor niet kan komen werken toch doorbetalen?

De huidige maatregelen maken dat in de meeste gevallen de zorg en ondersteuning weer geleverd kan worden. Mits er 1,5 meter afstand in acht wordt genomen. Ook kan iedereen met klachten getest worden op COVID-19 en zijn er voldoende persoonlijke beschermingsmiddelen. Lees ook dit nieuwsbericht.

Mag ik mijn zorgverlener doorbetalen als hij corona heeft?

Je mag van 1 oktober 2020 tot 31 december 2021 niet-geleverde zorg doorbetalen als sprake is van:

1. een besmetting met Covid-19 van de budgethouder of diens zorgverlener, werkzaam op basis van een overeenkomst van opdracht;

2. een noodzakelijke quarantaine van de budgethouder of diens zorgverlener in verband met Covid-19;

3. een besmetting met Covid-19 op de dagbesteding; of

4. een dagbesteding niet overeenkomstig de maatregelen in verband met Covid-19 de zorg kan verlenen.

Wij zijn al langere tijd in gesprek met het ministerie van VWS hierover. Er is wat ons betreft nog teveel onduidelijk, want wat valt bijvoorbeeld onder ‘noodzakelijke quarantaine’? Houd ons nieuws hierover in de gaten en houd goed bij welke niet-geleverde zorg – ook van vervoer – je uitbetaalt.

Lees dit nieuwsbericht.

Mijn zorgverlener heeft een arbeidsovereenkomst voor (maximaal) 3 dagen per week, en is inmiddels langer dan 6 weken ziek thuis vanwege corona. Hij/zij krijgt dus geen geld meer van de SVB. Wat nu?

De normale voorwaarden gelden weer. De zorgverlener krijgt niet meer uitbetaald voor niet-geleverde zorg. Lees ook dit nieuwsbericht.

Wat valt onder extra kosten?

Extra kosten vanwege corona zijn kosten voor extra zorg of vervangende zorg. Het is nog altijd mogelijk om extra budget aan te vragen. De regeling is verlengd tot en met 31 december 2021.

Denk hierbij aan kosten:

    • die een zorgaanbieder maakt gedurende de periode dat de coronamaatregelen gelden;
    • van duurdere vervangende zorg;
    • die noodzakelijk zijn om de benodigde zorg te kunnen blijven geven die voldoet aan de RIVM-richtlijnen.

De zorg kan bijvoorbeeld tijdelijk duurder worden, omdat jouw zorgaanbieder het uurtarief verhoogt om aan de richtlijnen van het RIVM te kunnen voldoen. Wil je meer weten? Neem dan contact op met je gemeente.

Het formulier voor het aanvragen van extra vergoeding kun je hier downloaden.

Onze aanvulling

Voor het gebruik van persoonlijke beschermende middelen zijn aparte afspraken gemaakt. Extra informatie hierover staat in eerder berichten van ons:

Als ik besmet zou raken met het virus kan dat grote gevolgen hebben voor mijn gezondheid. Kunnen mijn zorgverleners uit voorzorg persoonlijke beschermingsmiddelen aanvragen?

  • Er is geen tekort meer aan persoonlijke beschermingsmaterialen.
  • Ook het preventief aanvragen hiervan is nu mogelijk. Hier vind je een factsheet van de overheid over de beschermende materialen die nu beschikbaar zijn. In dit overzicht lees je ook waar je deze kunt aanvragen.
  • Ook medische mondneusmaskers mogen door iedereen gebruikt worden, maar deze kunnen niet uit het pgb worden vergoed. Lees hierover meer in dit nieuwsbericht In dit schema vind je een overzicht van welk masker in welke situatie nodig is.

Ik ben zorgaanbieder en stuur facturen en/of declaraties voor niet-geleverde zorg. Het ministerie van VWS heeft budgethouders verzocht deze te betalen. Wat moet ik doen als een budgethouder toch niet betaalt?

Budgethouders in de Wmo, Jeugdwet en Wlz mogen van 1 oktober 2020 tot 31 december 2021 niet-geleverde zorg doorbetalen als sprake is van:

1. een besmetting met Covid-19 van de budgethouder of diens zorgverlener, werkzaam op basis van een overeenkomst van opdracht;

2. een noodzakelijke quarantaine van de budgethouder of diens zorgverlener in verband met Covid-19;

3. een besmetting met Covid-19 op de dagbesteding; of

4. een dagbesteding niet overeenkomstig de maatregelen in verband met Covid-19 de zorg kan verlenen.

Wij zijn al langere tijd in gesprek met het ministerie van VWS hierover. Er is wat ons betreft nog teveel onduidelijk, want wat valt bijvoorbeeld onder ‘noodzakelijke quarantaine’? Houd ons nieuws hierover in de gaten.

Lees dit nieuwsbericht.

Van zorgaanbieders wordt gevraagd duidelijk op de facturen en declaraties te zetten of de zorg wel of niet geleverd is. Nú doorbetalen betekent dat zorgverleners ook na de coronacrisis weer zoveel mogelijk aan het werk kunnen.

Wil de budgethouder niet betalen omdat de zorg niet geleverd is, en dreigt de zorgverlener hierdoor in financiële problemen te komen? Ga in gesprek met de budgethouder en wijs erop dat het belangrijk is om door te betalen, zodat er nu en in de toekomst zorg beschikbaar is. Kom je er niet uit? Stel dan voor om samen met de verstrekker – de gemeente – in gesprek te gaan.

De dagbesteding is gesloten. Mag ik de niet-geleverde zorg toch doorbetalen?

Je mag van 1 oktober 2020 tot 31 december 2021 niet-geleverde zorg doorbetalen als sprake is van:

1. een besmetting met Covid-19 van de budgethouder of diens zorgverlener, werkzaam op basis van een overeenkomst van opdracht;

2. een noodzakelijke quarantaine van de budgethouder of diens zorgverlener in verband met Covid-19;

3. een besmetting met Covid-19 op de dagbesteding; of

4. een dagbesteding niet overeenkomstig de maatregelen in verband met Covid-19 de zorg kan verlenen.

Wij zijn al langere tijd in gesprek met het ministerie van VWS hierover. Er is wat ons betreft nog teveel onduidelijk, want wat valt bijvoorbeeld onder ‘noodzakelijke quarantaine’? Houd ons nieuws hierover in de gaten en houd goed bij welke niet-geleverde zorg – ook van vervoer – je uitbetaalt.

Lees dit nieuwsbericht.

Als de dagbesteding minder budgethouders tegelijk kan ontvangen omdat 1,5 meter afstand gehouden moet worden kan de dagbesteding het uurtarief ophogen. Je krijgt deze verhoging van het uurtarief vergoed via het EKC-formulier.

Kunnen budgethouders vervoerders doorbetalen als zij hun diensten niet hebben geleverd, bijvoorbeeld naar de dagbesteding

Je mag van 1 oktober 2020 tot 31 december 2021 niet-geleverde zorg doorbetalen als sprake is van:

1. een besmetting met Covid-19 van de budgethouder of diens zorgverlener, werkzaam op basis van een overeenkomst van opdracht;

2. een noodzakelijke quarantaine van de budgethouder of diens zorgverlener in verband met Covid-19;

3. een besmetting met Covid-19 op de dagbesteding; of

4. een dagbesteding niet overeenkomstig de maatregelen in verband met Covid-19 de zorg kan verlenen.

Wij zijn al langere tijd in gesprek met het ministerie van VWS hierover. Er is wat ons betreft nog teveel onduidelijk, want wat valt bijvoorbeeld onder ‘noodzakelijke quarantaine’? Houd ons nieuws hierover in de gaten en houd goed bij welke niet-geleverde zorg – ook van vervoer – je uitbetaalt.

Lees dit nieuwsbericht.

Tot hoe lang duren bovenstaande ‘coronamaatregelen’?

Het uitbetalen van niet-geleverde zorg is niet meer mogelijk. Wat wel wordt verlengd is de mogelijkheid om extra kosten aan te vragen via het EKC-formulier. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn voor duurdere, vervangende zorg, of voor kosten die de dagbesteding moet maken om cliënten te beschermen tegen het coronavirus. Dit kan tot en met december 2020. Het bericht van de VNG over de verlenging kun je hier vinden.

Ik doe mijn administratie in het PGB Portaal (PGB2.0), is daar iets veranderd met de coronacrisis?

In het portaal zelf is niets veranderd, maar er is een apart proces om zorgverleners met corona(klachten) ziek te melden. Meld zorgverleners met een arbeidsovereenkomst die niet komen werken vanwege corona(maatregelen) ziek bij de SVB. Zij krijgen dan gewoon betaald. Ook moeten budgethouders bijhouden welke zorg niet geleverd is. Dit kan niet in het PGB Portaal, maar moet met een apart formulier. Lees het nieuwsbericht ‘Niet-geleverde zorg bijhouden’. Of ga direct naar de contactpagina van de SVB: PGB Contact.

Moet ik bij niet-geleverde zorg toch mijn eigen bijdrage betalen?

Minister De Jonge van VWS heeft op 24 april 2020 laten weten dat de eigen bijdrage, het abonnementstarief, van de Wmo in de maanden april en mei 2020 niet wordt geïnd. Dit geldt voor alle Wmo-cliënten, behalve cliënten met de voorzieningen beschermd wonen en opvang. Van het CAK ontvang je bericht over dit besluit en zij zorgen ook voor de administratieve afhandeling. Lees verder in het nieuwsbericht hierover.

Hoe declareer ik extra kosten?

Kijk voor deze en meer vragen op de website van de SVB.

Ik ben een zorgprofessional werkzaam voor een pgb-houder. Kom ik ook in aanmerking voor de bonus?

Ja, vanaf 1 maart 2021 kun je voor pgb-zorgverleners een zorgbonus van € 1000,–  aanvragen. Deze is bedoeld voor zorgverleners die in de coronatijd tussen 1 maart en 1 september 2020 veel voor je hebben betekend.

Budgethouders met een pgb uit de Wmo en de Jeugdwet kunnen tot en met 12 april 2021 een aanvraag indienen bij de SVB. Dit kan voor zorgverleners met een arbeidsovereenkomst of met een overeenkomst van opdracht. De zorgverlener moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Deze vind je op de website van de SVB. Na het beantwoorden van een aantal vragen hierover kom je bij het aanvraagformulier.

Ik ben informeel zorgverlener, kom ik in aanmerking voor de zorgbonus?

Nee, zorgverleners met een familieovereenkomst en zorgverleners die vertegenwoordiger zijn en het pgb beheren komen niet in aanmerking voor de bonus. Niet omdat zij geen extra werk hebben verricht, maar omdat bij deze zorgverleners niet onafhankelijk kan worden beoordeeld wie voor een bonus in aanmerking komt. Dit is één van de voorwaarden voor het aanvragen van de bonus door de werkgever of opdrachtgever.

Wij vinden dat ook informele zorgverleners waardering verdienen. Juist zij hebben veel opgevangen in coronatijd. Daar blijven we aandacht voor vragen. Lees meer in ons nieuwsbericht hierover.

Wlz (pgb van het zorgkantoor)

Ik heb een Wlz-pgb en ga nu weer naar de dagbesteding, maar door de coronamaatregelen minder vaak dan voorheen. Mag ik de uren dat ik niet ga doorbetalen?

Je mag van 1 oktober 2020 tot 31 december 2021 niet-geleverde zorg doorbetalen als sprake is van:

1. een besmetting met Covid-19 van de budgethouder of diens zorgverlener, werkzaam op basis van een overeenkomst van opdracht;

2. een noodzakelijke quarantaine van de budgethouder of diens zorgverlener in verband met Covid-19;

3. een besmetting met Covid-19 op de dagbesteding; of

4. een dagbesteding niet overeenkomstig de maatregelen in verband met Covid-19 de zorg kan verlenen.

Wij zijn al langere tijd in gesprek met het ministerie van VWS hierover. Er is wat ons betreft nog teveel onduidelijk, want wat valt bijvoorbeeld onder ‘noodzakelijke quarantaine’? Houd ons nieuws hierover in de gaten en houd goed bij welke niet-geleverde zorg – ook van vervoer – je uitbetaalt.

Lees dit nieuwsbericht.

Mijn dagbesteding moet extra kosten maken om te kunnen voldoen aan de richtlijnen van het RIVM. Kunnen deze kosten uit het pgb worden betaald?

Ja, dat kan. De dagbesteding kan deze kosten bij de budgethouders in rekening brengen door bijvoorbeeld het uurtarief te verhogen. Denk hierbij aan kosten voor het veilig inrichten van de dagbesteding zodat afstand houden mogelijk is, of een hoger uurtarief omdat de dagbesteding minder cliënten tegelijk kan ontvangen. Deze kosten kunt u aanvragen met het EKC-formulier. Lees hierover meer op de website van de SVB. Let op, de dagbesteding moet op de factuur aangeven welk deel van de rekening bedoeld is voor deze meerkosten.

Mag ik mijn ‘niet gereden ritten’ naar de dagbesteding doorbetalen?

Je mag van 1 oktober 2020 tot 31 december 2021 niet-geleverde zorg doorbetalen als sprake is van:

1. een besmetting met Covid-19 van de budgethouder of diens zorgverlener, werkzaam op basis van een overeenkomst van opdracht;

2. een noodzakelijke quarantaine van de budgethouder of diens zorgverlener in verband met Covid-19;

3. een besmetting met Covid-19 op de dagbesteding; of

4. een dagbesteding niet overeenkomstig de maatregelen in verband met Covid-19 de zorg kan verlenen.

Wij zijn al langere tijd in gesprek met het ministerie van VWS hierover. Er is wat ons betreft nog teveel onduidelijk, want wat valt bijvoorbeeld onder ‘noodzakelijke quarantaine’? Houd ons nieuws hierover in de gaten en houd goed bij welke niet-geleverde zorg – ook van vervoer – je uitbetaalt.

Lees dit nieuwsbericht.

Mag mijn gecontracteerde zorgverlener extra uren werken tijdens de coronacrisis?

Je kunt tot en met 31 december 2021 een aanvraag voor extra kosten doen als je toch nog extra kosten moeten maken vanwege corona en de coronamaatregelen én je niet uitkomt met je budget. Dus als het binnen je budget past, kun je geen extra kosten corona aanvragen. Het zorgkantoor beslist of je hier nog recht op hebt.

Verder:

  • Lees ook de informatie van de SVB hierover.
  • Bestaande regels hiervoor zijn niet veranderd door de coronacrisis.
  • Lees meer over werktijden en rusttijden in de brochure ‘Arbeidstijdenwet’ van de rijksoverheid.
  • Voor zzp’ers met een overeenkomst van opdracht gelden de regels van de Arbeidstijdenwet niet. Lees daarover meer op de website van de rijksoverheid.
  • Bij vragen kun je altijd contact opnemen met het zorgkantoor.

Mijn gecontracteerde zorgverlener kan als gevolg van het coronavirus niet komen werken, kan ik een nieuwe zorgverlener inzetten?

Het belangrijkste is dat de zorg door blijft gaan. Je mag een vervangende zorgverlener inzetten, neem hiervoor contact op met het zorgkantoor. Je kunt een nieuwe overeenkomst opstellen en een zorgbeschrijving invullen. Deze stuur je allebei op naar het zorgkantoor. Je hoeft niet te wachten tot dit is goedgekeurd, de vervangende  zorgverlener mag meteen aan de slag.

Ik wil in verband met het coronavirus zo min mogelijk mensen in huis. Mag ik mijn zorgverlener die hierdoor niet kan komen werken toch doorbetalen?

Met de huidige maatregelen kan de zorg in de meeste gevallen weer worden ingezet mits de 1,5 meter afstand in acht (kan worden) wordt genomen. Ook kan iedereen met klachten getest worden op COVID-19 en zijn er voldoende persoonlijke beschermingsmiddelen. Lees ook dit nieuwsbericht.

Mag ik mijn zorgverlener doorbetalen als hij corona heeft?

Hierbij gelden per 1 juli de normale voorwaarden: alleen met een arbeidsovereenkomst kan de zorgverlener worden ziek gemeld bij de SVB. Zzp’ers of informele zorgverleners mogen bij ziekte niet meer worden doorbetaald. Nieuw: lees dit nieuwsbericht.

Mijn zorgverlener heeft een arbeidsovereenkomst voor (maximaal) 3 dagen per week, en is inmiddels langer dan 6 weken ziek thuis vanwege corona. Hij/zij krijgt dus geen geld meer van de SVB. Wat nu?

De normale voorwaarden gelden weer. De zorgverlener krijgt niet meer uitbetaald voor niet-geleverde zorg. Nieuw: lees dit nieuwsbericht.

Als ik vervangende zorg moet regelen, kom ik in de problemen met mijn budget. Is daar een oplossing voor?

Om je zorgverlener én de vervangende zorgverlener uit te kunnen betalen kun je tot en met 31 december 2021 extra budget aanvragen bij het zorgkantoor. Hiervoor kun je het formulier ‘extra kosten als gevolg van corona’ gebruiken. Dit formulier vind je op de website van je zorgkantoor. Het zorgkantoor beoordeelt zo snel mogelijk het aangevraagde extra budget en laat weten of het bedrag wordt toegekend.

Wat valt onder extra kosten?

Extra kosten vanwege corona (EKC) zijn kosten voor extra zorg of vervangende zorg.

Denk hierbij aan kosten:

  • die een zorgaanbieder maakt gedurende de periode dat de coronamaatregelen gelden;
  • die noodzakelijk zijn om de benodigde zorg te kunnen blijven geven die voldoet aan de RIVM-richtlijnen.

De zorg kan bijvoorbeeld tijdelijk duurder worden, omdat jouw zorgaanbieder het uurtarief verhoogt om aan de richtlijnen van het RIVM te kunnen voldoen. Wil je meer weten? Neem dan contact op met je zorgkantoor.

Onze aanvulling

Voor het gebruik van persoonlijke beschermende middelen zijn aparte afspraken gemaakt. Extra informatie hierover staat in eerder berichten van ons:

Hoe bepaal ik het uurtarief bij de extra zorgvraag die het gevolg is van corona bij een vast maandbudget?

Het vaste maandbudget is vastgesteld op basis van een overeengekomen aantal uren x een vastgesteld tarief. Berekening van de kosten voor extra geleverde zorg baseert je op hetzelfde tarief. Kom je er niet uit, bel Per Saldo.

Als ik besmet zou raken met het virus kan dat grote gevolgen hebben voor mijn gezondheid. Kunnen mijn zorgverleners uit voorzorg persoonlijke beschermingsmiddelen aanvragen?

  • Er is geen tekort meer aan persoonlijke beschermingsmaterialen. Ook het preventief aanvragen hiervan is nu mogelijk.
  • Hier vind je een factsheet van de overheid over de beschermende materialen die nu beschikbaar zijn. In dit overzicht lees je ook waar je deze kunt aanvragen.
  • Ook medische mondneusmaskers mogen door iedereen gebruikt worden, maar deze kunnen niet uit het pgb worden vergoed. Lees hierover meer in dit nieuwsbericht In dit schema vind je een overzicht van welk masker in welke situatie nodig is.

Ik ben zorgaanbieder en stuur facturen en/of declaraties voor niet-geleverde zorg. Het ministerie van VWS heeft budgethouders verzocht deze te betalen. Wat moet ik doen als een budgethouder toch niet betaalt?

Budgethouders in de Wmo, Jeugdwet en Wlz mogen van 1 oktober 2020 tot 31 december 2021 niet-geleverde zorg doorbetalen als sprake is van:

1. een besmetting met Covid-19 van de budgethouder of diens zorgverlener, werkzaam op basis van een overeenkomst van opdracht;

2. een noodzakelijke quarantaine van de budgethouder of diens zorgverlener in verband met Covid-19;

3. een besmetting met Covid-19 op de dagbesteding; of

4. een dagbesteding niet overeenkomstig de maatregelen in verband met Covid-19 de zorg kan verlenen.

Wij zijn al langere tijd in gesprek met het ministerie van VWS hierover. Er is wat ons betreft nog teveel onduidelijk, want wat valt bijvoorbeeld onder ‘noodzakelijke quarantaine’? Houd ons nieuws hierover in de gaten.

Lees dit nieuwsbericht.

Wil de budgethouder niet betalen omdat de zorg niet geleverd is, en dreigt de zorgverlener hierdoor in financiële problemen te komen? Ga in gesprek met de budgethouder en wijs erop dat het belangrijk is om door te betalen, zodat er nu en in de toekomst zorg beschikbaar is. Kom je er niet uit? Stel dan voor om samen met de verstrekker – het zorgkantoor – in gesprek te gaan.

Tot hoe lang duren bovenstaande ‘coronamaatregelen’?

De maatregelen gelden van maart tot en met mei 2020, en zijn verlengd tot en met juni 2020. Vanaf 1 juli 2020 is de mogelijkheid verlengd om extra kosten aan te vragen via het EKC-formulier. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn voor duurdere, vervangende zorg, of voor kosten die de dagbesteding moet maken om cliënten te beschermen tegen het coronavirus. Een aanvraag kan worden gedaan tot en met 31 december 2021.

Voor meer informatie, ga naar de website van de SVB.

Ik doe mijn administratie in het PGB Portaal (PGB2.0), is daar iets veranderd met de coronacrisis?

In het portaal zelf is niets veranderd, maar er is een apart proces om zorgverleners met corona(klachten) ziek te melden. Meld zorgverleners met een arbeidsovereenkomst die niet komen werken vanwege corona(maatregelen) ziek bij de SVB. Zij krijgen dan gewoon betaald. Ook moeten budgethouders bijhouden welke zorg niet geleverd is. Dit kan niet in het PGB Portaal, maar moet met een apart formulier. Lees het nieuwsbericht ‘Niet-geleverde zorg bijhouden’. Of ga direct naar de contactpagina van de SVB: PGB Contact.

Mijn dagbesteding is nog niet (volledig) open, wat kan ik doen?

De dagbesteding moet inmiddels open zijn. Als dat niet zo is en heb je daardoor problemen, dan kun je contact opnemen met Per Saldo.

De kosten van de dagbesteding zijn verhoogd door corona. Wat kan ik doen?

Als de dagbesteding minder budgethouders tegelijk kan ontvangen omdat 1,5 meter afstand gehouden moet worden, kan de dagbesteding het uurtarief ophogen. Je krijgt deze verhoging van het uurtarief vergoed via het EKC-formulier. Kijk hiervoor op de website van de SVB.

Mijn zorgverlener kan als gevolg van het coronavirus niet komen werken, kan ik een nieuwe zorgverlener inzetten?

Ja, je mag een vervangende zorgverlener inzetten. Dit mag een formele of informele zorgverlener zijn. Het is van belang dat je hierover eerst contact opneemt met jouw gemeente, bijvoorbeeld telefonisch, om de mogelijkheden te bespreken. Je hoeft vervolgens niet te wachten tot de nieuwe overeenkomst met de vervangende zorgverlener is goedgekeurd, de zorgverlener mag meteen aan de slag.

Ik wil in verband met het coronavirus zo min mogelijk mensen in huis. Mag ik mijn zorgverlener die hierdoor niet kan komen werken toch doorbetalen?

De huidige maatregelen maken dat in de meeste gevallen de zorg en ondersteuning weer geleverd kan worden. Mits er 1,5 meter afstand in acht wordt genomen. Ook kan iedereen met klachten getest worden op COVID-19 en zijn er voldoende persoonlijke beschermingsmiddelen. Lees ook dit nieuwsbericht.

Ik ben een zorgprofessional werkzaam voor een pgb-houder. Kom ik ook in aanmerking voor de bonus?

Ja, vanaf 1 maart 2021 kun je voor pgb-zorgverleners een zorgbonus van € 1000,–  aanvragen. Deze is bedoeld voor zorgverleners die in de coronatijd tussen 1 maart en 1 september 2020 veel voor je hebben betekend.

Budgethouders met een pgb uit de Wlz kunnen tot en met 12 april 2021 een aanvraag indienen bij de SVB. Dit kan voor zorgverleners met een arbeidsovereenkomst of met een overeenkomst van opdracht. De zorgverlener moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Deze vind je op de website van de SVB. Na het beantwoorden van een aantal vragen hierover kom je bij het aanvraagformulier.

Ik ben informeel zorgverlener, kom ik in aanmerking voor de zorgbonus?

Nee, zorgverleners met een familieovereenkomst en zorgverleners die vertegenwoordiger zijn en het pgb beheren komen niet in aanmerking voor de bonus. Niet omdat zij geen extra werk hebben verricht, maar omdat bij deze zorgverleners niet onafhankelijk kan worden beoordeeld wie voor een bonus in aanmerking komt. Dit is één van de voorwaarden voor het aanvragen van de bonus door de werkgever of opdrachtgever.

Wij vinden dat ook informele zorgverleners waardering verdienen. Juist zij hebben veel opgevangen in coronatijd. Daar blijven we aandacht voor vragen. Lees meer in ons nieuwsbericht hierover.

Ik heb een aanvraag voor zorg ingediend bij het CIZ. Krijg ik in coronatijd een huisbezoek?

Nu de coronabesmettingen weer toenemen en er nieuwe maatregelen zijn afgekondigd, heeft het CIZ het beleid rondom huisbezoeken aangepast. Lees verder op de website van CIZ. Alleen als het gaat om urgente aanvragen waar het écht niet anders kan en er geen alternatieven mogelijk zijn, zoals videobellen wordt er vanaf begin november wel weer een huisbezoek afgelegd. Lees verder op de website van CIZ.

Zvw (pgb van de zorgverzekeraar)

Mag ik mijn zorgverlener doorbetalen als hij besmet is of ik besmet ben?

Ben jij of is je zorgverlener besmet met het coronavirus? Moeten jij of je zorgverlener(s) in quarantaine? Kan de zorgverlener daardoor niet komen werken? Dan mag je de zorgverlener doorbetalen. De regeling voor budgethouders in de Zvw is op 24 februari 2021 definitief geworden zoals je kunt lezen in dit nieuwsbericht.

    • Je mag niet doorbetalen als de zorgverlener niet komt werken omdat jij of hij/zij bang is om corona te krijgen.
    • De regeling geldt vanaf 1 oktober 2020 tot en met 31 december 2021.

Wat moet ik doen voor het uitbetalen van de uren niet-geleverde zorg?

Elke keer dat je niet-geleverde zorg betaalt, moet je dit in je administratie zetten. Dit kan op de volgende manieren:

      • Je vult het formulier in van je zorgverzekeraar om de niet-geleverde uren bij te houden. Het ‘registratieformulier declaratie niet-geleverde zorg Zvw-pgb in verband met corona’ vind je op de website van je zorgverzekeraar.
      • Je bewaart de uitslag van een positieve test samen met een afspraakbevestiging van deze test.
      • Heb je geen bevestiging of uitslag op papier gekregen dan kan je samen met je zorgverlener op papier zetten dat er sprake was van corona of kans op besmetting met corona en bewaart deze goed.

Je zorgverzekeraar kan deze bewijzen altijd bij je opvragen.

Mag mijn zorgverlener extra uren werken?

Dit mag helaas niet zomaar. Als je extra zorg nodig hebt, kun je een herindicatie aanvragen bij een wijkverpleegkundige. Verzekeraars en indicatiestellers hebben afspraken gemaakt over de manier waarop deze indicaties worden gesteld. Zie ook de richtlijnen voor indicatiestelling tijdens de coronacrisis, opgesteld door V&VN.

We proberen meer flexibiliteit in deze periode voor elkaar te krijgen bij de zorgverzekeraars. Hierover voeren we dagelijks gesprekken met de beleidsmakers. We adviseren je het nieuws hierover bij te houden op onze website.

Mijn zorgverlener kan als gevolg van het coronavirus niet komen werken, kan ik een nieuwe zorgverlener inzetten?

De zorg moet door blijven gaan. Als je als gevolg van het coronavirus zonder zorgverlener komt te zitten, neem dan direct contact op met jouw zorgverzekeraar. Je kunt dan samen met de zorgverzekeraar de mogelijkheden voor vervangende zorg bespreken.

Door hogere kosten door corona kom ik in de problemen met mijn budget. Is daar een oplossing voor?

Als je – duurdere – vervangende zorg of extra zorg nodig hebt, is het van belang contact op te nemen met jouw zorgverzekeraar. De zorg moet kunnen doorgaan. Ons advies is de mogelijkheden met jouw zorgverzekeraar te bespreken. Wij proberen meer maatregelen voor elkaar te krijgen bij de zorgverzekeraars. Hierover voeren we dagelijks gesprekken met de beleidsmakers. We adviseren je het nieuws hierover bij te houden op onze website.

Ik doe mijn administratie in het PGB Portaal (PGB2.0), is daar iets veranderd met de coronacrisis?

In het portaal zelf is niets veranderd, maar er is een apart proces om zorgverleners met corona(klachten) ziek te melden. Meld zorgverleners met een arbeidsovereenkomst die niet komen werken vanwege corona(maatregelen) ziek bij de SVB. Zij krijgen dan gewoon betaald. Ook moeten budgethouders bijhouden welke zorg niet geleverd is. Dit kan niet in het PGB Portaal, maar moet met een apart formulier. Lees het nieuwsbericht ‘Niet-geleverde zorg bijhouden’. Of ga direct naar de contactpagina van de SVB: PGB Contact.

Hoe declareer ik extra kosten?

Neem daarover contact op met je zorgverzekeraar.

Ik ben een zorgprofessional werkzaam voor een pgb-houder. Kom ik ook in aanmerking voor de bonus?

De zorgbonus is wel geregeld voor zorgmedewerkers voor budgethouders in Wmo, Jeugdwet en Wlz, helaas niet voor de Zvw. Dat betekent dat de bonus niet kan worden aangevraagd voor zorgverleners die alleen met een pgb van de Zorgverzekeraar worden uitbetaald.

Wij vinden dat ook de zorgverleners in de Zvw beloond moeten worden voor het harde werk dat zij hebben geleverd. We blijven hier aandacht voor vragen. Lees hierover meer in ons nieuwsbericht over de zorgbonus.

Ik ben informeel zorgverlener, kom ik in aanmerking voor de zorgbonus?

Nee, zorgverleners met een familieovereenkomst en zorgverleners die vertegenwoordiger zijn en het pgb beheren komen niet in aanmerking voor de bonus. Niet omdat zij geen extra werk hebben verricht, maar omdat bij deze zorgverleners niet onafhankelijk kan worden beoordeeld wie voor een bonus in aanmerking komt. Dit is één van de voorwaarden voor het aanvragen van de bonus door de werkgever of opdrachtgever.

Wij vinden dat ook informele zorgverleners waardering verdienen. Juist zij hebben veel opgevangen in coronatijd. Daar blijven we aandacht voor vragen. Lees meer in ons nieuwsbericht hierover.

Ouder- en wooninitiatieven

Ons wooninitiatief (of de dagbesteding) staat op omvallen. We krijgen minder inkomsten omdat we onder geen enkele regeling vallen. Wat kunnen we nog doen?

Wij kunnen mogelijk iets voor jullie betekenen. Graag willen we met je bespreken wat jouw situatie precies is en voor welke regelingen je niet in aanmerking komt. Als je dit ook wilt, neem dan telefonisch contact met ons op!

Worden bewoners en zorgverleners van ouder- en wooninitiatieven met voorrang gevaccineerd?

Lees hiervoor de informatie onder het hoofdstuk ‘Vaccinatie en pgb’.

Hoe kan ik in coronatijd verantwoord op bezoek bij mijn kind in een ouder-/wooninitiatief?

10 organisaties, waaronder Per Saldo, hebben hiervoor samen een handreiking gemaakt: ‘Bezoek en logeren in de gehandicaptenzorg’. Deze sluit aan bij de tijdelijke wet maatregelen covid-19, waarin het recht op bezoek is vastgelegd. In de handreiking is een nuancering aangebracht op hoe we willen omgaan met bezoek bij een (verdenking van een) besmetting. Met verwijzingen naar de meest recente richtlijnen. De handreiking kun je na de handige websites downloaden.

Mijn ouder-/wooninitiatief zit in financiële nood. Hoe kan ik ze helpen?

Je ouder-/wooninitiatief kan contact opnemen met het zorgkantoor om voor de regeling in aanmerking te komen. Vraag aan je ouder-/wooninitiatief wat jij kan doen om ze te helpen.

Mijn ouder-/wooninitiatief zit in financiële nood. Ben ik verplicht om via de EKC-regeling te helpen?

Je ouder-/wooninitiatief kan je niet verplichten om te helpen. Maar het is ook in jouw belang dat de zorg kan blijven doorgaan.

Mag een deel van mijn pgb (tijdelijk) worden ingezet voor het betalen van de huur?

Nee, je pgb mag ook nu niet worden gebruikt voor het betalen van de huur. Het pgb is namelijk alleen bedoeld voor je zorg en/of ondersteuning. Je ouder-/wooninitiatief kan wel afspraken maken met de verhuurder.

Hoe kan mijn ouder-/wooninitiatief financiële nood op tijd voorkomen?

Je kunt je als ouder-/wooninitiatief pas melden bij het zorgkantoor als je ook andere stappen hebt ondernomen om financiële nood te voorkomen. Je kunt hierbij denken aan het vragen van uitstel van betaling bij de Belastingdienst en/of het pensioenfonds, in gesprek gaan met je bank om uitstel van je betalingen (bv. aflossingen, rente) aan te vragen en afspraken met de verhuurder.

Kun je hiermee de financiële problemen toch niet voorkomen?

Meld je dan bij het zorgkantoor. Op basis van de financiële gegevens van je ouder-/wooninitiatief kun je samen met het zorgkantoor afspraken maken om de zorg aan de bewoners door te kunnen laten gaan.

Wat wordt bedoeld met financiële nood?

Je bent als ouder-/wooninitiatief in financiële nood als:
(1) Je uitstel van betaling hebt aangevraagd (die mogelijk is toegekend) vanwege betalingsproblemen. Het moet in ieder geval gaan om financiële nood door de coronacrisis.
(2) Uitstel van betalingen je nog geen ruimte biedt om aan je financiële verplichtingen te kunnen voldoen, waardoor de zorg en/of ondersteuning voor je bewoners niet meer door kan gaan.
Alle zorgkantoren werken met deze regels.

Wanneer komt mijn ouder-/wooninitiatief in aanmerking voor de tegemoetkoming?

Je kunt zelf de beoordeling maken of je voor tegemoetkoming in aanmerking komt. De zorgkantoren hebben de volgende punten benoemd:
1. De woningen/kamers zijn leeg komen te staan tijdens de coronaperiode (1 maart 2020 – 1 september 2020) door het overlijden van 1 of meerdere bewoners.
2. De lege kamer/woning kon tijdens deze periode niet worden opgelost door de komst van nieuwe bewoners.
3. Het ouder-/wooninitiatief moet kunnen laten zien wat er al is gedaan om financiële nood te voorkomen.
4. Het ouder-/wooninitiatief moet een financieel overzicht aanleveren waaruit blijkt welk financieel tekort voortkomt uit het overlijden van de bewoner(s):
a. Liquide middelen (saldo bankrekening(en)).
b. Verwachte inkomsten komende periode (bv. inschatting tot eind 2020).
c. Verwachte uitgaven komende periode, uitgesplitst in:

    • i. vaste lasten (bv. huur/aflossing, rente, belastingen, salarissen);
    • ii. variabele lasten.

d. Aangeven wat het financiële tekort is dat uit bovenstaande gegevens volgt.
e. Het financieel tekort dat voortkomt uit het overlijden van bewoners(s) uitsplitsen in:

    • i. zorgkosten;
    • ii. huurkosten.

Je kunt gebruik maken van een formulier dat hiervoor is gemaakt. Vraag dit op bij het zorgkantoor. Kun je de informatie op een andere manier geven? Dan is dit ook mogelijk.

Kan ik de tegemoetkoming van het zorgkantoor krijgen zonder dat mijn bewoners hier last van hebben?

Het zorgkantoor kan een ouder-/wooninitiatief niet ondersteunen zonder de hulp van een budgethouder. De ondersteuning verloopt via het pgb en bij voorkeur het pgb van één bewoner. Neem daarom eerst contact op met het zorgkantoor over wat je moet doen. Daarna kun je jouw bewoners informeren over de situatie en de oplossing. Je moet de financiële nood onderbouwen. Daarna kan het zorgkantoor de hoogte van de financiële ondersteuning bepalen en via het pgb van je bewoner(s) toekennen.

Waarom ontvangen zorg in natura-initiatieven een andere compensatie dan pgb-gefinancierde initiatieven?

Zorg in natura-initiatieven ontvangen een andere vergoeding voor hun verlies aan inkomsten dan pgb-gefinancierde initiatieven. Deze vergoeding is gebaseerd op de beleidsregel SARS-CoV-2 virus van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Een pgb-initiatief valt niet onder deze beleidsregel van de NZa en daarom gaat de vergoeding op een andere manier. Bij de pgb-initiatieven kan de niet geleverde zorg van bewoners die tijdelijk elders verblijven volledig uit het pgb van deze bewoners worden betaald.

Mogen wooninitiatieven ook dagbesteding in onder-aannemerschap doorbetalen als deze dagbesteding is gesloten in verband met het coronavirus?

Je mag van 1 oktober 2020 tot 31 december 2021 niet-geleverde zorg doorbetalen als sprake is van:

1. een besmetting met Covid-19 van de budgethouder of diens zorgverlener, werkzaam op basis van een overeenkomst van opdracht;

2. een noodzakelijke quarantaine van de budgethouder of diens zorgverlener in verband met Covid-19;

3. een besmetting met Covid-19 op de dagbesteding; of

4. een dagbesteding niet overeenkomstig de maatregelen in verband met Covid-19 de zorg kan verlenen.

Wij zijn al langere tijd in gesprek met het ministerie van VWS hierover. Er is wat ons betreft nog teveel onduidelijk, want wat valt bijvoorbeeld onder ‘noodzakelijke quarantaine’? Houd ons nieuws hierover in de gaten en houd goed bij welke niet-geleverde zorg – ook van vervoer – je uitbetaalt.

Lees dit nieuwsbericht.

Extra Kosten in verband met corona voor de extra of vervangende zorg kun je nog altijd aanvragen bij het zorgkantoor (Wlz). Voor Wmo, Jeugdwet en Zvw: bel je gemeente of zorgverzekeraar. Nieuw: lees dit nieuwsbericht.

Bij Fokus wordt gewerkt met verschillende hulpen, waardoor bewoners bang zijn voor een verhoogde kans op besmetting. Kunnen mensen die in een Fokuswoning wonen en tijdelijk iemand in huis hebben genomen voor 1 op 1 zorg, hiervoor tijdelijk een pgb krijgen?

We hebben op deze vraag nog geen antwoord gekregen van het ministerie van VWS. Mocht je hier vragen over hebben, bel dan even met onze Advieslijn.

Komen onze zorgverleners in aanmerking voor de zorgbonus?

Ja, vanaf 1 maart kan voor pgb-zorgverleners een zorgbonus van € 1000 worden aangevraagd. Deze is bedoeld voor zorgverleners die tussen 1 maart en 1 september 2020 veel voor jullie hebben betekend in coronatijd.

  • Budgethouders met een pgb uit de Wmo, de Jeugdwet of de Wlz  kunnen tot en met 12 april 2021 een aanvraag indienen bij de SVB . Dit kan voor zorgverleners met een arbeidsovereenkomst of met een overeenkomst van opdracht. De voorwaarden om de zorgbonus te kunnen ontvangen vind je op de website van de SVB. Na het beantwoorden van een aantal vragen kom je bij het aanvraagformulier.
  • Helaas is de regeling nog niet van toepassing op de Zorgverzekeringswet. Dat betekent dat de bonus niet kan worden aangevraagd voor zorgverleners die alleen met een pgb van de Zorgverzekeraar worden uitbetaald.
  • Ook zorgverleners met een familieovereenkomst en zorgverleners die vertegenwoordiger zijn en het pgb beheren komen niet in aanmerking voor de bonus. Niet omdat zij geen extra werk hebben verricht, maar omdat bij deze zorgverleners niet onafhankelijk kan worden beoordeeld wie voor een bonus in aanmerking komt. Dit is één van de voorwaarden voor het aanvragen van de bonus door de werkgever of opdrachtgever.

Wij vinden dat ook de andere zorgverleners een blijk van waardering moeten krijgen voor het werk dat zij hebben verricht. Daar blijven we aandacht voor vragen. Lees hierover ook ons nieuwsbericht.

Vaccinatie en pgb, meest gestelde vragen

Heeft jouw wooninitiatief alleen Wlz-ggz-bewoners?3

Kleinschalige ouder- en wooninitiatieven waar mensen met een Wlz-ggz wonen, kunnen vanaf 10 mei 2021 hun bewoners laten vaccineren tegen corona. Er komt een arts naar je ouder- of wooninitiatief toe om de bewoners te vaccineren.

Lees voor meer informatie en aanmelding dit nieuwsbericht. Aanmelden kan tot en met maandag 3 mei 2021. Heb je deze datum gemist? Informeer dan voor de mogelijkheden bij de BVKZ.

Wanneer worden budgethouders gevaccineerd?4

Dat is afhankelijk van de leeftijd van de budgethouder, en of de budgethouder tot een risicogroep behoort.

Mijn afspraak voor een vaccinatie met het AstraZeneca-vaccin is afgezegd, wat moet ik doen?

Op dit moment hoef je nog niks te doen. Er wordt gewerkt aan een oplossing om de afspraken snel opnieuw in te plannen. Mensen onder de 60 jaar krijgen een ander vaccin.

  • Ben je 60 jaar of ouder? Dan kun je de prik met AstraZeneca veilig krijgen. Meer informatie over vaccinatie met het AstraZeneca-vaccin lees je op de website van de Rijksoverheid.
  • Kijk ook op deze website van de rijksoverheid met informatie voor ouderen (niet zorgverleners) die online een afspraak kunnen maken.

Krijgen pgb-zorgverleners voorrang op het vaccin tegen het coronavirus?

Ja, pgb-zorgverleners kunnen vanaf eind maart gevaccineerd worden tegen het corona-virus. De pgb-zorgverleners – formeel en informeel – die een uitnodiging krijgen zijn:

• pgb-zorgverleners die dezelfde zorg verlenen als zorgmedewerkers in verpleeghuizen en kleinschalige woonvormen, de klinische medisch specialistische revalidatie, instellingen voor gehandicaptenzorg, wijkverpleging en Wmo-ondersteuning;
• pgb-zorgverleners die via een instelling werken, zij krijgen een uitnodiging van deze instelling op het moment dat de instelling aan de beurt is voor vaccinatie;
• pgb-zorgverleners die voor een budgethouder werken, zij krijgen een uitnodiging van de budgethouder waarvoor zij werken.

Dit is het schema dat de overheid aanhoudt voor de volgorde in vaccinaties.

Hoe krijgen mijn zorgverleners de uitnodiging om zich te laten vaccineren?5

Budgethouders ontvangen vanaf 24 maart 2021 de uitnodigingen voor vaccinatie van hun zorgverleners. Dit loopt via de SVB, die de uitnodigingen stuurt naar budgethouders met een pgb in de Wlz, Wmo en Jeugdwet, zodat zij de uitnodigingen aan de zorgverleners kunnen doorgeven. Budgethouders met een pgb in de Zvw kunnen zelf een uitnodiging aanvragen. Lees daarvoor dit bericht op de website van de SVB.

  • Zorgverleners die werken als zzp’er kunnen de uitnodiging van de SVB op naam van het bedrijf krijgen. Zij kunnen het beste de informatie van de inschrijving bij de KvK meenemen, waarop ook de naam van de persoon staat vermeld.

Kunnen zorgverleners in pgb-wooninitiatieven ook versneld een vaccin tegen het coronavirus krijgen?

Ja, zij kunnen eerder een vaccin krijgen. Deze zorgverleners vallen onder de groep medewerkers van verpleeghuizen en kleinschalige woonvormen.

De uitnodigingen voor de vaccinaties lopen via brancheorganisaties. Omdat pgb-wooninitiatieven hier niet bij zijn aangesloten gebeurt dit niet automatisch. Voor een informatiepakket met uitnodigingen voor het vaccin kan het wooninitiatief via een aanmeldformulier uitnodigingen voor vaccinaties opvragen.

Volg ook ons liveblog.

Worden bewoners van ouder- en wooninitiatieven met voorrang gevaccineerd?

Ja, het vaccineren van bewoners van kleinschalige woon- en ouderinitiatieven is op 25 januari 2021 gestart. Het gaat nu nog uitsluitend om wooninitiatieven met bewoners met een Wlz-indicatie. Bewoners van hetzelfde wooninitiatief met bijvoorbeeld zorg vanuit de gemeente of met een wlz-ggz-indicatie vallen ook onder deze groep. Zo kan iedereen in het wooninitiatief in dezelfde periode worden gevaccineerd.

Is er toch een deel van de bewoners vergeten? Dan kunnen die alsnog gevaccineerd worden. Ouder- en wooninitiatieven die al in aanmerking zijn gekomen voor vaccinatie mogen nu alsnog alle overige bewoners opgeven voor vaccinatie.

Meld het wooninitiatief aan via dit aanmeldformulier en stuur het op naar rivmcovid@thuisvaccinatie.nl.
Voor vragen over vaccinatie via Thuisvaccinatie is het volgende nummer beschikbaar: 0900 12 12 888 (optie 1). Lees ook het nieuwsbericht op de website van het RIVM.

Is naast je bewoners met een Wlz-indicatie een deel van je bewoners nog niet gevaccineerd, bijvoorbeeld omdat ze een pgb in de Wmo hebben?6

Wooninitiatieven waarvan een deel van de bewoners vergeten is bij de eerdere vaccinatieronden, mogen nu ook alle overige bewoners opgeven voor vaccinatie. Het gaat om bewoners:

  • met een Wlz-GGz-indicatie;
  • met een Wmo-indicatie.

Je kunt deze bewoners aanmelden bij thuisvaccinatie.nl met het aanmeldformulier thuisvaccinatie door het te mailen naar rivmcovid@thuisvaccinatie.nl. Lees voor meer informatie het nieuwsbericht op de website van het RIVM. En lees ook ons liveblog, 19 april 2021.

Let op: heb je alleen bewoners  met een (Wlz-)GGz-indicatie lees dan de volgende vraag.

Hoe zit het met bewoners van wooninitiatieven met alleen Wmo-indicaties?

Bewoners van ouder- en wooninitiatieven met een Wmo-indicatie worden gevaccineerd via de huisarts. Wij raden ouder- en wooninitiatieven aan de bewoners alvast aan te melden bij de huisarts en de toestemmingsformulieren voor vaccinatie in orde te maken. Lees hierover ook in ons nieuwsbericht.

Geldt de voorrang voor zorgverleners ook als zij alleen werken voor minderjarige zorgvragers?

Hier wordt geen onderscheid in gemaakt, geldt hetzelfde als vermeld bij vorige vraag.

Geldt de voorrang van zorgverleners ook voor informele zorgverleners?

Ja, het geldt voor zowel formele als informele zorgverleners.

Geldt de voorrang ook voor mantelzorgers/vrijwilligers?7

Nee, mantelzorgers worden op dit moment niet met voorrang gevaccineerd. Hier lijkt wat verwarring over te bestaan, omdat de begrippen (informele) pgb-zorgverleners en mantelzorgers door elkaar worden gehaald. Ben je alleen mantelzorger en word je niet uit het pgb betaald als zorgverlener, dan word je niet met voorrang gevaccineerd. Wij vinden dat ook mantelzorgers voorrang moeten krijgen. Wij blijven hier aandacht voor vragen, samen met andere organisaties als Ieder(in) en Kansplus.

Ik ben onder de 60, rolstoelgebruiker zonder medische indicatie, voel me kwetsbaar, maar zit bij de laatst te vaccineren groep. Kan ik toch voorrang krijgen?

In feite gaat deze vraag over een grotere groep mensen: onder de 60, met een beperking, zonder medische indicatie, met een zekere kwetsbaarheid. Het is inderdaad zo dat de overheid deze knip heeft gemaakt, gedwongen door de schaarste, de beschikbaarheid van het vaccin. Dat wil niet zeggen dat we hierover geen vragen stellen. We wijzen de overheid erop dat mensen in deze doelgroep voorrang verdienen, vanwege deze niet medische kwetsbaarheid.

Wanneer heb je een medische indicatie? Als je een beperking of handicap hebt?

Nee, met een beperking heb je niet automatisch een medische indicatie. Daarvoor zijn de volgende voorwaarden vastgesteld:
– je hebt afwijkingen en functiestoornissen van de luchtwegen en longen;
– je hebt een chronische stoornis van de hartfunctie, diabetes mellitus, chronische nierinsufficiëntie (dialyse en niertransplantatie-patiënten);
– je hebt een afweerstoornis of je wordt behandeld  met immunosuppressiva leidend tot verminderde weerstand tegen luchtweginfecties.
Belangrijk om te weten is dat je huisarts op basis van jouw persoonlijke medische achtergrond kan afwegen of er sprake is van een medische indicatie voor COVID-19 vaccinatie.

Geldt voorrang bij medische indicatie ook voor minderjarigen?

De vaccins zijn tot nu niet getest op kinderen en daarom is het niet mogelijk om kinderen te vaccineren, omdat het risico niet bekend is. Daarover is nader advies gevraagd aan het OMT en de Gezondheidsraad. Zodra we meer weten hoor je het.

Bij een ernstige immuunstoornis of hiv is onvoldoende bekend over de veiligheid en werkzaamheid van het COVID-19 vaccin. Wat moet ik doen als ik deze aandoening heb?

Het advies van je behandelend arts speelt hierin een belangrijke rol. Deze zal een zorgvuldige afweging maken van de voordelen en mogelijke nadelen van een vaccinatie.
Hier vind je algemene informatie over dit punt.

Is mijn zorgverlener verplicht mij te laten zien dat hij is gevaccineerd?

Nee, en zo is een vaccinatiepaspoort of bewijs van vaccinatie voor toegang tot gebouwen of evenementen géén beleid of onderdeel van de vaccinatiestrategie van de overheid.

De organisatie rondom vaccineren verloopt niet vlekkeloos, gaat dat allemaal wel goed komen? Doet Per Saldo wel genoeg?

Wij voeren een zeer actieve lobby om het belang van budgethouders in beeld te brengen en het goed geregeld te krijgen voor budgethouders. We hebben dagelijks meerdere keren overleggen, met daarnaast wekelijks een crisisoverleg. Het vaccinatiebeleid loopt via meerdere afdelingen van het ministerie van VWS, waarbij ook afstemming nodig is van andere organisaties zoals het RIVM. We begrijpen dat het je wel eens te lang duurt of dat je denkt dat ogenschijnlijk simpele oplossingen allang doorgevoerd hadden kunnen worden. Weet dat we zeer vasthoudend zijn in onze lobby. We laten pas los als er een oplossing is. Dat kan lang op zich laten wachten, dat klopt. We vragen daarom enerzijds je geduld, aan de andere kant jouw inbreng. Als je meer wilt weten of twijfelt of we bepaalde dingen wel goed in beeld hebben, bel of mail ons gerust. Signalen van budgethouders zijn voor ons enorm belangrijk, zodat we weten wat er speelt en waar we voor op kunnen komen.

Door jullie activiteiten lijkt het of jullie het vaccineren aanmoedigen. Op basis waarvan doen jullie dit?

Je laten vaccineren doe je vrijwillig. Om daarin een keuze te kunnen maken, wijzen wij budgethouders de weg naar de informatie op grond waarvan ieder zijn eigen keuze kan maken.

Meer informatie over vaccinaties COVID-19

Kijk op

Kijk voor bijwerkingen bij vaccinaties Covid-19 op de website van Lareb, het Nederlandse meld- en kenniscentrum voor bijwerkingen van geneesmiddelen.

Avondklok en pgb, meest gestelde vragen

Waar vind ik meer informatie over de avondklok?

Kijk op de website van rijksoverheid.
En hier voor informatie in begrijpelijke taal.
Kijk op deze beeldkaart welke regels hiervoor gelden.

Ik heb soms last van ernstige psychische nood (zoals PTSS, of een ernstige angststoornis). Mag ik een ommetje maken ’s avonds of ’s nachts?

Vraag uzelf telkens af of dit echt noodzakelijk is tijdens de avondklok. Zou het niet overdag kunnen? Als u vanwege psychische problematiek tijdens de avondklok noodzakelijk een wandeling moet maken, dan kan dat als u een eigen verklaring bij zich heeft waarop u uw (nood)situatie toelicht. Om aan te tonen dat bij u een psychische noodsituatie aan de orde is dient u tevens een door een BIG-geregistreerde behandelaar ondertekende verklaring bij zich te hebben. Daarop verklaart deze behandelaar dat aan u in het kader van uw behandeling is geadviseerd om, ten behoeve van uw veiligheid of van de mensen om u heen, bij oplopende spanningen een wandeling in de buitenlucht te maken (Bron: Rijksoverheid).

Mag mijn zorgverlener tijdens de avondklok naar buiten om zorg bij mij te verlenen?

Het ministerie van VWS adviseert om de zorg zoveel als mogelijk te laten verrichten buiten de avondkloktijden om. Als dat niet mogelijk is, is er een uitzondering gemaakt voor onder andere zorgverleners van budgethouders. Jouw zorgverlener mag dus tijdens de avondklokuren naar buiten om zorg te komen verlenen.

Hoe regel ik toestemming voor mijn zorgverlener om buiten te zijn?

Naast vanzelfsprekend een ID, moet jouw zorgverlener de formulieren ‘Eigen verklaring avondklok’ en een ‘Werkgeversverklaring avondklok’ bij zich hebben. De eigen verklaring vult de zorgverlener zelf in. Wat de werkgeversverklaring betreft:

  • als budgethouder of (wettelijk) vertegenwoordiger vul jij deze verklaring voor je zorgverlener in;
  • bij een overeenkomst met een zzp-er en bij een familieovereenkomst ‘met naasten die niet bij jou wonen’ is alleen een eigen verklaring genoeg; deze verklaring vult je zorgverlener zelf in, waarop jij als opdrachtgever/budgethouder duidelijk vermeld staat;
  • is je zorgverlener in dienst bij een organisatie dan krijgt hij/zij de werkgeversverklaring van deze werkgever.

De verklaringen maken duidelijk dat de zorgverlener zich voor het werk moet kunnen verplaatsen en daarvoor tijdens de avondklok buiten moet zijn.

Ik moet als mantelzorger tijdens de avondklok over straat. Wat moet ik doen?

Naast natuurlijk een ID, moeten mantelzorgers een ‘Eigen verklaring avondklok’ bij zich hebben, waarop staat aan welke persoon/personen zij mantelzorg geven. Een speciale mantelzorgverklaring, waar eerst sprake van was, is niet nodig.

Als budgethouder heb ik tijdens de avondklok zorg nodig van meerdere zorgverleners. Wat moet ik doen?

Je moet elke zorgverlener een ‘Werkgeversverklaring avondklok’ geven.

Wat als mijn zorgverlener tijdens de avondklok naar buiten moet voor zorg aan meer budgethouders?

Je zorgverlener moet altijd een ‘Eigen verklaring avondklok’ bij zich hebben en voor iedere budgethouder die hij zorg geeft tijdens de avondklok een ‘Werkgeversverklaring avondklok’.

Mijn zorgverlener werkt via een instelling. Wat moet ik dan doen?

Wanneer je zorgverlener voor een instelling werkt, is de instelling de werkgever en moet de instelling de ‘Werkgeversverklaring avondklok’ invullen. Je kunt je zorgverlener adviseren contact op te nemen met de instelling. Een ouder- of wooninitiatief is ook een instelling.

Ik heb hulp nodig bij het invullen van de werkgeversverklaring.

Je vindt hier een invulinstructie voor de werkgeversverklaring voor jou als budgethouder of (wettelijk) vertegenwoordiger.

Moet ik deze verklaring uitprinten en ondertekenen?

Je kunt dit formulier ook digitaal invullen. Je hoeft deze dan niet te printen, maar beschikbaar hebben op het apparaat dat je bij je draagt (telefoon of table). Een handtekening is dan niet nodig. Print je de verklaring wel uit, dan is wel een handtekening vereist.

Overige meest gestelde vragen

Wat is corona?

De symptomen van het coronavirus zijn divers. Sommige mensen lijken er amper iets van de merken. Anderen worden ernstig ziek. De incubatietijd, de tijd tussen besmetting en de ziekte, is een week. Het belangrijkste advies: blijf thuis bij de volgende klachten. Verkoudheid, niezen, hoesten, keelpijn, moeilijk ademen, koorts.

Als ik besmet zou raken met het coronavirus kan dat grote gevolgen hebben voor mijn gezondheid. Kunnen mijn zorgverleners uit voorzorg persoonlijke beschermingsmiddelen aanvragen?8

Het preventief aanvragen van beschermende materialen is mogelijk. Als je in een risicogebied woont kun je tot 1 juli 2021 gratis beschermingsmiddelen krijgen via de apotheek. Dit geldt voor zorgverleners van budgethouders en pgb-zorgverleners in wooninitiatieven.

  • Het risiconiveau van jouw regio kun je vinden op het coronadashboard van de rijksoverheid.
  • Zorgverleners of budgethouders melden zich vanaf risiconiveau ‘zorgelijk’ (niveau 2) bij de apotheek, waar gecheckt wordt of er sprake is van pgb-zorg middels de toekenningsbeschikking pgb (budgethouder) of zorgovereenkomst (zorgverlener).
  • Jouw zorgverlener kan de mondneusmaskers voor jou als budgethouder ophalen, maar deze staan wel op jouw naam.
  • Er zit een maximum aan wat je per maand kunt krijgen voor jou en je zorgverleners. Dit zijn 2 pakketten (50 stuks per pakket) of 1 pakket van 100 stuks.
  • Zegt je apotheek van niets te weten? Geeft uw apotheek aan niet bekend te zijn met deze regeling? Meld dan duidelijk om welke apotheek het gaat (naam en adresgegevens) via het emailadres coronavirus@knmp.nl. De KNMP zal dan contact opnemen met uw apotheek om toelichting te geven. Lees ook ons liveblog op 31 maart 2021.
  • Meer informatie ook in dit schema PBM-pakketten.
  • Lees meer  op de website van Rijksoverheid.

Worden de kosten van de beschermende materialen zoals mondkapjes vergoed als ik verschijnselen heb die wijzen op corona of als ik corona heb?

Als je klachten hebt die kunnen wijzen op het coronavirus kun je voor jezelf en je zorgverleners gratis beschermende materialen krijgen via je huisarts of de GGD-arts. Als je positief test krijg je meer beschermende materialen. Ook dit is gratis. Zie ook de richtlijnen beschermende materialen van de overheid.

Wanneer ben je als budgethouder, zorgverlener of kleinschalig wooninitiatief aan de beurt voor een vaccinatie tegen het coronavirus?

In ons nieuwsbericht lees je wanneer je aan de beurt bent. Daarnaast laten we je weten dat wij al vanaf november bezig zijn duidelijkheid te krijgen over de vaccinaties voor jou en je zorgverleners. We vinden dat zorgverleners die in de thuissituatie of in ouder- en wooninitiatieven zorg geven ook zo snel mogelijk het vaccin moeten kunnen krijgen. Het ministerie van VWS is het tot nu toe niet gelukt om op tijd duidelijkheid te geven. We zitten er bovenop en zodra we meer antwoorden hebben, laten we het je weten.

Lees ook dit eerdere nieuwsbericht.

Hebben de maatregelen vanaf 15 december 2020 gevolgen voor mij?

Afgezien van de maatregelen die voor iedereen gelden, zijn er voor jou geen veranderingen. Je kunt de hulp die je nodig hebt gewoon door laten gaan. Uiteraard met de voorzorgsmaatregelen die je al gewend bent te nemen. Ook – vervoer naar – dagbesteding gaat gewoon door.

Ben ik verplicht een mondkapje te dragen?

Vanaf 1 december 2020 is het dragen van een mondkapje in openbare ruimtes verplicht. Dit is niet voor iedereen mogelijk. Daarom worden er uitzonderingen gemaakt voor mensen die vanwege hun beperking of ziekte geen mondkapje kunnen dragen. Het kan zowel om zichtbare, als onzichtbare beperkingen of ziektes gaan:

  • mensen die vanwege hun beperking of ziekte fysiek niet in staat zijn een mondkapje te dragen of op te zetten, bijvoorbeeld door een aandoening aan hun gezicht;
  • mensen die door het dragen van een mondkapje last krijgen van hun gezondheid, bijvoorbeeld door een longaandoening;
  • mensen die ernstig ontregeld raken van het dragen van een mondkapje, bijvoorbeeld vanwege een verstandelijke beperking of psychische aandoening;
  • begeleiders van mensen die afhankelijk zijn van non-verbale communicatie, zoals liplezen.

Medewerkers van de politie of bijvoorbeeld winkelmedewerkers kunnen je vragen om aannemelijk te maken dat je niet aan de verplichting hoeft te voldoen. Je kunt dit aannemelijk maken door bijvoorbeeld een begeleiderskaart openbaar vervoer, gehandicaptenparkeerkaart, een autipas of een briefje van de huisarts te laten zien. En je kunt dit kaartje downloaden waarop je aangeeft dat je niet verplicht bent een mondkapje te dragen.  Lees ook de informatie hierover van de rijksoverheid. Of lees de meest gestelde vragen bij het meldpunt van Iedere(in).

Hoe kan ik besmetting voorkomen?

Als je schreeuwt, niest of hoest, komen er behalve lucht ook heel veel druppeltjes uit je longen, keel of neusholte. Het nieuwe coronavirus verspreidt zich via deze druppels. Als andere mensen die druppels inademen, of bijvoorbeeld via de handen in de mond, neus of ogen krijgen, kunnen zij besmet raken met het virus.

Hoe kan ik besmetting van mijn zorgverlener voorkomen?

Als budgethouder ben je werkgever/opdrachtgever en sta je in voor de veiligheid van jouw zorgverleners.

  • Hebben jij en jouw zorgverlener geen verschijnselen van corona (hoesten bijvoorbeeld), dan kan de zorgverlener blijven komen, mits daarbij de afstand van 1,5 meter in acht genomen kan worden. Het RIVM adviseert niet meer dan 3 bezoekers te ontvangen.
  • Als jij en/of je zorgverlener verschijnselen hebben van corona dan kan het nodig zijn beschermende materialen te gebruiken (PBM’s) zoals: handschoenen, schoenbeschermers, halter- of doucheschort, schort lange mouwen, een pak met capuchon, veiligheidsbril, mondneusmasker.
  • Lees hier meer9 over preventief gebruik van mondneusmaskers door zorgmedewerkers in de langdurige zorg.
  • De V&VN heeft voor verpleegkundigen, verzorgenden en verpleegkundig specialisten een handreiking opgesteld over wat te doen als zij besmettingsgevaar ervaren. Met aanwijzingen voor in de praktijk.
  • Lees meer over PBM voor mantelzorgers en pgb-zorgverleners (rijksoverheid)
  • Voor meer informatie kijk je op de website van de rijksoverheid.
  • Lees verder onder vraag: ik ben budgethouder, wordt getest op corona.

Ik heb ziekteverschijnselen, wat moet ik doen?

Corona is een meldingsplichtige ziekte A, dat betekent dat je verplicht bent jouw klachten vast te stellen en hier melding van te maken. Je meldt je verschijnselen wanneer er sprake is van:

  • Verkoudheidsklachten zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn
  • Hoesten
  • Benauwdheid
  • Meer dan 38 graden koorts. Of koortsig gevoel bij ouderen boven de 70 jaar
  • Plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping)

In dat geval:

  • neem je contact op met jouw huisarts;
  • woon je in een groep, dan laat je het de huisarts weten als er meer kwetsbare bewoners/bewoners met ademhalingsondersteuning zorg ontvangen in jouw woning;
  • geef aan welke (intensieve) zorg of ondersteuning je nodig hebt;
  • geef aan of je een medische indicatie voor de jaarlijkse griepvaccinatie hebt, om aan te geven dat je tot de risicogroep behoort;
  • mocht het mogelijk zijn, zoek alvast contact met je eigen netwerk of zij je extra kunnen ondersteunen.

Wanneer kan ik of mijn zorgverlener worden getest op corona?

Vanaf 1 juni 2020 kan iedereen met milde klachten zich laten testen Het landelijk nummer voor een testafspraak is 0800-1202. Lees meer. Je kunt ook online een afspraak maken. Lees meer over waar je je kunt laten testen.

Vanaf 18 mei 2020 kunnen zorgverleners die aan kwetsbare mensen thuis zorg verlenen worden getest op corona. Het gaat om:
– mantelzorgers;
– vrijwilligers in palliatieve zorg;
– pgb-gefinancierde (in)formele zorgverleners niet in dienst van of in opdracht werkend voor
een zorginstelling of -aanbieder.
Lees hierover meer op de website van de rijksoverheid.

Voor testen van jezelf als budgethouder: heb je klachten dan kun je je laten testen. Daar zijn geen kosten aan verbonden. Lees hierover ook op de website van de rijksoverheid.

Ik ben budgethouder en wordt getest op corona, ik blijf thuis, waar moet ik rekening mee houden? Kan ik beschermingsmiddelen krijgen?

  • Als je klachten hebt die kunnen wijzen op het coronavirus kun je gratis beschermende materialen via je huisarts of de GGD-arts krijgen voor jouzelf en en voor je zorgverleners. Als de test positief is, krijg je meer beschermende materialen. Ook dit is gratis. Zie ook de richtlijnen beschermende materialen van de overheid.
  • Ook medische mondneusmaskers mogen door iedereen gebruikt worden, maar deze kunnen niet uit het pgb worden vergoed. Lees hierover meer in dit nieuwsbericht. In dit schema vind je een overzicht van welk masker in welke situatie nodig is.
  • Lees meer over de actuele stand van zaken rondom PBM het nieuwsbericht van 20 mei 2020.
  • Lees meer over PBM voor mantelzorgers en pgb-zorgverleners (richtlijn rijksoverheid).
  • Jouw zorgverleners kunnen deze beschermingsmiddelen gebruiken, totdat de testuitslag bekend is. Blijk je geen corona te hebben, dan zijn de beschermingsmiddelen niet meer nodig. Heb je wél corona, dan krijg je van de apotheek een uitgebreider pakket beschermingsmiddelen voor jouw zorgverleners.
    Kijk voor meer informatie over het gebruik en de verdeling van persoonlijke beschermingsmiddelen op de website van het RIVM: veelgestelde vragen over beschermingsmiddelen in de zorg buiten het ziekenhuis.
  • Het RIVM heeft instructievideo’s gemaakt over het gebruik van mondmaskers en handschoenen: Instructievideo gebruik mondmaskers, Instructievideo gebruik handschoenen.
  • Je kunt met je zorgverleners bespreken hoe de hoogstnoodzakelijke zorg in zo min mogelijk contactmomenten kan plaatsvinden.
    Onder hoogstnoodzakelijke zorg wordt verstaan: verpleegkundige handelingen en handelingen rondom ademhalingsondersteuning, helpen bij voeding- en vochtinname, toiletgang en minimale persoonlijke verzorging. Het is bijvoorbeeld onveilig om als verzorgende langdurig in een afgesloten doucheruimte te bevinden met iemand die corona besmet is.
  • Je houdt je koorts bij en je informeer bij verergering van klachten je huisarts.
  • Je ventileert de ruimte waarin je verblijft optimaal.
  • Je zorgt voor goede hygiëne van jezelf en jouw leefomgeving. Lees hiervoor de hygiëneadviezen voor de thuiszorg.van het RIVM.
  • Je zorgt ervoor dat je zorgverleners hun beschermende materialen in een speciaal daarvoor bestemde afvalbak kunnen deponeren.
  • Lees ook de richtlijnen van het RIVM voor medewerkers in de thuiszorg.

Er geldt een dringend advies om mondkapjes te dragen. Voor wie worden uitzonderingen gemaakt?

Dit geldt voor mensen:

  • die vanwege hun (zichtbare of onzichtbare) beperking of chronische ziekte niet in staat zijn een mondkapje te dragen of op te zetten en die daarvan ernstig ontregeld raken;
  • die iemand spreken of assisteren die vanwege een auditieve beperking moeten kunnen liplezen of vanwege een verstandelijke of communicatieve beperking afhankelijk is van non-verbale visuele signalen.
  • die begeleider zijn van mensen met een beperking als de persoon met de beperking door de interactie/begeleiding door iemand met een mondkapje ernstig ontregeld raakt.

Er is geen schriftelijk bewijs nodig om aan te tonen dat je tot deze uitzonderingen behoort. Mondelinge toelichting is voldoende. Als dit niet lukt of je wilt discussie voorkomen, neem dan een kaartje met korte toelichting mee om dit in voorkomende gevallen te kunnen laten lezen. Lees meer.

Kan mijn zorgverlener zich laten testen op besmetting door corona?

Zorgverleners met klachten die op corona kunnen duiden (hoesten, niezen, koorts, kortademigheid), kunnen zich laten testen bij de GGD. Zie ook de richtlijnen voor het testen van pgb-zorgverleners. Ook van VGN is een overzicht van richtlijnen voor PBM en testen voor zorgverleners.

Vanaf 21 september 2020 geldt een tijdelijke voorrangsregeling voor zorgverleners die zich willen latent testen. Ook zzp’ers, uitzendkrachten en medewerkers die uit een pgb betaald worden komen in aanmerking. Zorgverleners die onbetaalde/informele zorg verlenen komen niet in aanmerking voor deze voorrangsregeling. Kijk op deze website van de overheid voor meer informatie hierover.

Ik moet in quarantaine, wat moet ik doen?

Als je (vermoedelijk) besmet bent met het coronavirus, kan het 2 tot 10 dagen duren voordat je klachten krijgt, zoals hoesten of benauwdheid. Je kunt het coronavirus dus ook verspreiden zonder dat je klachten hebt. Om verdere verspreiding te voorkomen blijf je in sommige situaties thuis en ontvang je geen bezoek.

Ik heb corona, wanneer ben ik weer beter?

Je bent genezen als je je beter voelt en 24 uur lang geen gezondheidsklachten meer hebt gehad. Dan kun je anderen niet meer besmetten. Je draagt het virus niet meer bij je. Bij twijfel: raadpleeg de huisarts.

Het feit dat je genezen bent, betekent niet dat de richtlijnen van de overheid en RIVM niet meer voor jou gelden, zoals de 1,5 meter afstand bewaren met anderen. Houd je dus ook dan aan de geldende regels.

Lees ook de informatie van de GGD.

Als er digitale corona-oplossingen komen, zijn deze toegankelijk voor iedereen?

De minister zegt dat hij informatieveiligheid, privacy, grondrechten en nationale veiligheid uiterst belangrijk vindt. ‘Ik zorg voor voldoende checks op dit proces. Want snelheid en zorgvuldigheid moeten blijven samengaan.’ Lees hierover meer op de website van Ieder(in).

Wordt er bij de inrichting van de zogenaamde ‘anderhalvemetersamenleving’ rekening gehouden met mensen met een beperking?

Er is een landelijke covid-19-strategie voor mensen met een beperking of chronische ziekte opgesteld. Hier is ook door Per Saldo aan meegewerkt. Deze strategie vormt een belangrijke leidraad voor hoe mensen met een beperking uit de crisis komen en wat voor hen nodig is bij de inrichting van de’ anderhalvemetersamenleving’. De stem van mensen met een beperking of chronische ziekte mag vanaf nu niet meer ontbreken. Lees hier meer over op de website van Ieder(in).

De behandeling die ik nodig heb wordt uitgesteld, wat kan ik doen?

Er zijn de volgende mogelijkheden:

  • Je wacht totdat je hulpverlener je kan helpen
  • Je overlegt met de hulpverlener waar je eventueel sneller geholpen kan worden.
  • Je neemt contact op met je zorgverzekeraar en stelt de vraag: waar kan ik het snelst geholpen worden?
  • Of, waar het kan, zal hulp via telefoon of computer geboden worden (digitale zorg).

Meer uitleg hierover staat in de nieuwe informatiekaart van de Patiëntenfederatie. Lees verder.

Handige websites

Adressen

Informatie over corona

Informatie allerlei

Media

  • Telegraaf, Fenna Corstanje met visuele beperking vertelt over haar lastige leven nu, waarin er vaak te weinig begrip en hulp is.
  • NPO1, coronamaatregelen houden te weinig rekening met mensen met beperking met Rivke van der Lugt
  • Trouw, gehandicapte kinderen in de knel door corona
  • Nieuwsuur, Kamer heeft twijfels over versoepeling
  • Nieuwsuur, ‘Als blinde op anderhalve meter in de bus, hoe doe je dat?’
  • De Gelderlander, interview Dick Cochius, ‘Corona werpt mensen met beperking weer terug’
  • Trouw, kwetsbare mensen zeggen thuiszorg af uit angst
  • Via LinkedIn, Noordhollands Dagblad, interview met Rivka Smit, ‘Door dat rotvirus ben ik terug bij af’
  • NOS, acute geldproblemen bij kleine woonzorginstellingen door corona
  • NRC Next, ingezonden brief Nelleke Cools, moeder zoon met beperking
  • STER zend commercial uit over mensen met verstandelijke beperking (VGN)
  • NPO 1, Feiten en fabels over het coronavirus, met antwoorden op vragen.
  • NPOstart, NPO1, Op 1, 21 april 2020, Rick Brink en Dick Cochius pleiten voor beschermingsmiddelen voor de verplegers van mensen met een beperking. Fragment terug te kijken op NPOstart.
  • Trouw, wie zelf hulp inkoopt in de penarie.
  • Tv-uitzending: van de Monitor ‘Overleeft mijn kind corona?’ over kinderen met ernstig meervoudige beperkingen.
  • You Tube en YouTube: Hoe zit het met mensen die tot een risicogroep behoren en niet naar buiten kunnen terwijl de rest van de maatschappij weer opstart? Wordt daar wel over nagedacht en praten deze mensen zelf wel mee? ⁦Filmpjes van IederIn.
  • YouTube, vlogserie (Jan) Troost & (Mari) Sanders. Waarin zij het hebben over mensen met een beperking vanuit hun eigen observaties in het corona tijdperk en daarna. Jan Troost is rolstoelgebruiker en al 41 jaar betrokken bij de emancipatiebeweging van mensen met een beperking. Mari Sanders is filmmaker en is rolstoelgebruiker.

Ondersteuning

Pgb

  • Per Saldo, nieuws over corona en pgb
  • SVB, met informatie voor budgethouders, vertegenwoordigers en zorgverleners

Wet- en regelgeving

Zorgverleners vinden

Mogelijke manieren, zijn:

  • In je directe omgeving, zoals buurtinitiatieven. Dit kan bijvoorbeeld via Facebook of de app Nextdoor voor buurtgenoten. Er is ook een speciale website om mensen die hulp nodig hebben en mensen die willen helpen bij elkaar te brengen.
  • Plaatselijke of regionale instellingen.
  • Clientondersteuning, voor iemand die met je meedenkt
  • Het Rode Kruis heeft de actie Ready2Help. Bel 070 – 445 58 88 als je hulp nodig hebt. Je kunt hier ook terecht voor advies of een luisterend oor.

Zoombijeenkomst Pgb en corona

Op maandag 25 januari 2021 hebben wij leden bijgepraat over de maatregelen rond ‘pgb en corona’. De belangrijkste onderwerpen zijn vaccineren, avondklok en zorgbonus. Hierover zijn ook vragen gesteld.

  • 0.00-3.20: Uitleg programma en poll
  • 3.21-9.25: Aline Molenaar over vaccineren
  • 9.26-16.05: Brigitte Nitsche over vaccineren in pgb-gefinancierde kleinschalige woonvormen
  • 16.06-22.10: Aline Molenaar over de zorgbonus voor pgb zorgverleners
  • 22.11-24.55: Aline Molenaar over de avondklok
  • 24.56-48.34: Vragen en antwoorden over vaccineren, zorgbonus, avondklok, mondkapjes, niet-geleverde zorg en EKC-toeslag.

Je kunt deze opname hieronder terugkijken.

Bron: youtu.be

Filmpjes over corona en budgethouders

Downloaden en uitprinten

Slim lijstje pgb en corona

  1. Op deze manier herkenbaar ↩︎
  2. Onlangs toegevoegd ↩︎
  3. Onlangs toegevoegd ↩︎
  4. Onlangs toegevoegd ↩︎
  5. Onlangs toegevoegd ↩︎
  6. Onlangs toegevoegd ↩︎
  7. Onlangs toegevoegd ↩︎
  8. Onlangs toegevoegd ↩︎
  9. Onlangs toegevoegd ↩︎