Ben je het niet eens met een besluit over je persoonsgebonden budget (pgb)? Of ben je niet tevreden over een zorgverlener of het werk van een organisatie? Dan kun je een klacht indienen. Waar je dat doet, hangt af van het probleem.
Ben je het niet eens met een besluit over je pgb?
Kijk welke organisatie dat besluit heeft genomen. Dus ben je het niet eens met:
- een besluit van de gemeente, die de Jeugdwet en Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) uitvoert? Dan maak je bezwaar bij de gemeente;
- de voor de Zorgverzekeringswet (Zvw) of met een besluit van de zorgverzekeraar? Lees wat je dan kunt doen;
- de indicatie voor de Wet langdurige zorg (Wlz) of het besluit van het zorgkantoor? Lees wat je dan kunt doen;
- een besluit over je eigen bijdrage? Dan maak je bezwaar bij het CAK.
Heb je een klacht over een zorgverlener?
Een pgb betekent eigen regie. Dat betekent ook dat je problemen meestal zelf moet oplossen. Dus ben je niet tevreden over je zorgverlener? Dan bespreek je het probleem eerst met de zorgverlener zelf, of met de organisatie die de zorg levert.
Bekijk onze tips over hoe je de relatie met zorgverleners goed kunt houden.
Kom je er niet uit? Dan kun je vragen of een bekende jullie wil helpen om het probleem op te lossen. Kom je er dan nog niet uit? Dan zoek je een andere zorgverlener.
Veelgestelde vragen
-
Als werkgever kun je een conflict krijgen met een zorgverlener die in dienst is bij je. Eerst bespreek je het probleem met de zorgverlener. Kom je er samen niet uit, dan heb je een ‘arbeidsconflict’. Maar je kunt niet zomaar iemand ontslaan.
De Sociale Verzekeringsbank (SVB) heeft een rechtsbijstandverzekering waar je gratis gebruik van mag maken. Je hoeft dan zelf geen advocaat in te schakelen.
Lees meer over rechtsbijstandsverzekering van de SVB
Heb je een klacht over een zorgorganisatie?
Ben je niet tevreden over de zorg die je van een zorgorganisatie krijgt? Ook dan probeer je er eerst samen uit te komen. Lukt dat niet? Dan kun je de samenwerking stopzetten en als je wilt een officiële klacht indienen bij de organisatie.
Je kunt een brief met je klacht naar de zorgorganisatie sturen. Je vindt een voorbeeld van een klachtbrief bij het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ).
Heb je hulp nodig? Misschien kan iemand uit je omgeving je helpen om je klacht op papier te zetten. Ook je vertegenwoordiger of een cliëntondersteuner kan hierbij helpen.
Wat kan het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ) voor je doen?
Het Landelijk Meldpunt Zorg lost een klacht niet voor je op, maar beantwoordt vragen en helpt je verder met praktische tips. Bijvoorbeeld wat je kunt doen om je klacht op te lossen.
Een handig hulpmiddel is de Klachtenwijzer van het LMZ. Je vult anoniem een aantal vragen in, en dan krijg je tips wat je kunt doen.
Veelgestelde vragen
-
Het is niet meer mogelijk om zelf een klacht in te dienen bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Het Landelijk Meldpunt Zorg kan dat wel doen. Als er over een zorgaanbieder ernstige klachten binnenkomen, zal de inspectie de klachten onderzoeken. Daarom is het belangrijk dat je klachten meldt bij het LMZ.
Heb je een klacht over jeugdhulp?
Heb je vragen of klachten over jeugdhulp? Of heeft je kind klachten? Dan kun je contact opnemen met een vertrouwenspersoon van het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ). Bel (088) 555 10 00 of stuur een e-mail naar [email protected].
Ben je niet tevreden over de SVB, het CAK of een andere organisatie?
Moet je te lang wachten op een beslissing? Zijn de medewerkers onvriendelijk aan de telefoon? Krijgen je zorgverleners hun geld te laat? Ook dan kun je een klacht indienen.
- Een klacht indienen bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
- Een klacht indienen bij het CAK.
- Ook bij De Ombudsman kun je een klacht indienen tegen een instantie.
Word lid van Per Saldo
Voor algemene vragen over het pgb kun je ons altijd bellen, ook als je niet lid bent. Ben je lid van onze vereniging? Dan kun je bij ons terecht voor advies en ondersteuning bij je pgb. We bekijken jouw situatie en helpen je verder.