De verhuurder en het ouder- of wooninitiatief sluiten een samenwerkingsovereenkomst af. Daarin regelen ze allerlei overstijgende zaken die te maken hebben met de woning. Ook kunnen ze afspraken maken over de verhuur van de kamers of appartementen aan de bewoners.
Zaken die de verhuurder en het initiatief samen kunnen regelen, zijn bijvoorbeeld:
- huurverhoging en opzegtermijn voor de bewoners;
- wachtlijstbeheer en leegstand;
- afspraken over het gebruik van de gemeenschappelijke ruimte;
- afspraken over de huurtermijn van de woning aan het initiatief.
Heeft de woningbouwcorporatie, andere verhuurder of financier de samenwerkingsovereenkomst getekend? Dan begint de realisatie van het initiatief.
In de Realisatiefase maken de samenwerkingspartners de woning klaar, regelen ze de financiën en sluiten ze contracten met de zorg. Tot slot tekenen de bewoners een huurcontract en krijgen ze de sleutel van hun nieuwe woning.
Voorbeeld samenwerkingsovereenkomst
Wil je weten hoe een samenwerkingsovereenkomst eruit kan zien? Download dan het voorbeeld hieronder.