Home Alles over het pgb Toolkit Wonen Realisatiefase Organisatie realiseren Stel huisregels op
In de Opstartfase heb je een huishoudelijk reglement opgesteld. Misschien moet je sommige uitgangspunten aanpassen. Ook kun je nu de huisregels vaststellen.
Probeer ervoor te zorgen dat de belangrijkste punten uit het huishoudelijk reglement zijn bijgewerkt vóórdat het initiatief van start gaat.
Huisregels
Stel huisregels vast voor bewoners, ouders, bezoekers, medewerkers en vrijwilligers. Je vindt hieronder 4 voorbeelden.
Veelgestelde vragen
-
- Buiten mijn eigen appartement draag ik altijd kleding, badjas of pyjama.
- Als ik een probleem heb met een andere bewoner, probeer ik het met hem uit te praten. Lukt dat niet of vind ik dat moeilijk, dan vraag ik de begeleiding om hulp. Als ik een probleem heb met de groepsleiding, bespreek ik dat met hen.
- Ik ben in mijn appartement als de begeleiding naar bed is.
- Als ik wegga of thuiskom, meld ik dat bij de begeleiding. Ook zet ik dat op het aanwezigheidsbord (in-uit).
- 1 keer per maand ben ik bij de huiskamervergadering.
- Als ik muziek draai, houd ik rekening met de andere bewoners.
- Ik doe zachtjes op de overloop en pyjamagang, want misschien slapen de andere bewoners.
- Ik kom niet ongevraagd aan spullen van anderen.
- Mijn bezoek ontvang ik in mijn appartement. Bezoekers kunnen ook blijven eten en komen logeren. Ik overleg dat vooraf altijd met de begeleiding.
- Als ik op bezoek wil bij een andere bewoner, dan overleg ik dat met hem en ik vraag het ook aan de begeleiding.
-
- Medewerkers realiseren zich dat ze werken in het huis van de jongeren.
- Medewerkers realiseren zich dat hun gedrag dient als voorbeeldgedrag voor de jongeren.
- Medewerkers gebruiken tijdens hun dienst geen alcohol en roken niet.
- Medewerkers zijn tussen 7.00 uur tot 23.00 uur aanwezig (geen slaapdienst).
- Medewerkers mogen in het appartement van de jongeren komen, maar bellen of kloppen aan voordat ze naar binnen gaan.
- Medewerkers kleden zich fatsoenlijk, dus niet aanstootgevend.
- Medewerkers gaan respectvol om met eigendommen van bewoners en het ouderinitiatief.
- Medewerkers letten op hun taalgebruik en gaan respectvol om met uitingen over seksualiteit.
- Medewerkers gaan fatsoenlijk om met zaken als geluid (radio, tv), zodat anderen er geen last van hebben.
- Medewerkers gebruiken geen privételefoon op de groep tijdens hun dienst.
- Medewerkers zetten geen bewoners op de foto zonder toestemming van de ouders.
- Medewerkers regelen hun eigen bereikbaarheid voor familie en collega’s.
- Medewerkers melden zich aan en af bij hun collega’s.
-
Algemeen
- Dagritme
- Bereikbaarheidsdienst
- Financiën
- Extra inzet medewerkers
- Inzet van vrijwilligers
Informatie en communicatie
- Rapportage en communicatie
- Informatieplicht
Gezondheid en veiligheid
- Bezoek aan bijvoorbeeld arts, tandarts, medisch specialist en fysiotherapeut
- Veiligheid: BHV-scholing, ontruimingsoefening, AED-apparaat
- Legionella-beheer
- Gladheidsbestrijding
- Rookvrij
Huishoudelijk
- Bezoekers
- Parkeervergunning
- Verwerking van post en e-mail
- Kleding en overig textiel
Activiteiten
- Individuele activiteiten buitenshuis
- Verjaardag van een bewoner
- Uitjes, vieringen, feestjes
- Klusjes, klussendag
Bewoning
- Kamers bewoners en algemene ruimten
- Aangepaste fietsen
- Beheer en gebruik gebouw
- Gebruik of uitleen van spullen
-
Download het voorbeeld (Word, 25 kB)