Geld regelen

Je weet nu hoe je de organisatie en de zorg wilt inrichten. Ook heb je een keuze gemaakt voor de woning voor jullie toekomstige bewoners. Het is tijd om te kijken wat de kosten van zorg, wonen en organisatie zijn, en welke inkomsten daar tegenover staan.

Deze inhoud is beschikbaar wanneer de cookies geaccepteerd zijn.

Toolkit Wonen Opstartfase – geld regelen

In het menu ‘geld regelen’ vind je eerst informatie over fondsen en subsidies. Want waar kun je een extra bijdrage voor jullie initiatief aanvragen?

Daarna vind je de 3 begrotingen die je moet opstellen:

  1. Projectbegroting: voor opstartkosten van de organisatie;
  2. Investeringsbegroting: voor kosten die te maken hebben met investeringen in de woning;
  3. Haalbaarheidsbegroting: is het initiatief haalbaar? In deze begroting kijk je naar kosten en inkomsten van zorg en wonen, kosten voor levensonderhoud en servicekosten.

In de Opstartfase laten we zien aan welke financiële posten je moet denken. We geven je in deze fase geen rekenmodellen.

Wel kun je aan de slag met het financiële Haalbaarheidsmodel van Per Saldo. In de workshop ‘Inzicht in financiële haalbaarheid van mijn ouderinitiatief’ krijg je uitleg bij het model, en leer je hoe je voor jullie initiatief het model kunt invullen.

Het model van Per Saldo is geschikt voor alle organisatiemodellen van zorg en wonen. Dus kies je als initiatief voor zelfwerkgeverschap? Ook dan kun je met de uitleg in de workshop je eigen haalbaarheidsmodel invullen.

In de Realisatiefase vind je wél rekenmodellen. We hebben aparte modellen voor:

  • Zelf een woning bouwen;
  • Zelf een woning kopen;
  • Woning huren;
  • Exploitatie servicekosten en kosten levensonderhoud;
  • Exploitatie zorgkosten;
  • Individueel huishoudboekje bewoner.