Bewustekeuze-gesprek

Heb je een persoonsgebonden budget (pgb) voor jezelf of je kind aangevraagd bij het zorgkantoor? Dan nodigt het zorgkantoor je uit voor een persoonlijk gesprek over jouw keuze voor een pgb.

Het bewustekeuze-gesprek vindt meestal plaats op het zorgkantoor. Ben je niet in staat om daarnaartoe te gaan? Neem dan contact op met het zorgkantoor. Het gesprek kan dan bij jou thuis of via de telefoon plaatsvinden.

Hoe bereid je je voor op het gesprek?

  • Bedenk welke zorg je precies nodig hebt en wie je daarvoor wilt inhuren.
  • Bedenk wat familie en vrienden voor je kunnen doen.
  • Bedenk waarom je een pgb wilt en geen zorg in natura (ZIN).
  • Zorg dat je weet welke rechten en plichten zijn als je een pgb hebt.
  • Maak een lijstje met vragen die je wilt stellen. Zo vergeet je niets.

De beste manier om je op het gesprek voor te bereiden, is met een persoonlijk plan. Daarin beschrijf je welke beperkingen je hebt en wat je persoonlijke wensen en behoeften zijn. Zo’n plan helpt je ook als je een aanvraag indient bij het CIZ.

Kom je er niet uit? Dan heb je recht op hulp van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Een cliëntondersteuner geeft gratis informatie en advies. Hij kan je helpen het gesprek voor te bereiden.

Wie is er bij het gesprek aanwezig?

Het is handig als er iemand bij het gesprek aanwezig is die jou kan helpen of aanvullen. Dat mag een ouder, partner, ander familielid of je wettelijk vertegenwoordiger zijn.

Waar gaat het gesprek over?

Het zorgkantoor wil jouw keuze voor een pgb met je bespreken. Het zorgkantoor wil weten:

Kan het zorgkantoor een pgb weigeren?

Ja, dat kan. Je hebt alleen recht op een pgb als je daar bewust voor kiest, omdat je:

  • zelf je zorgverleners wilt kiezen;
  • zelf wilt bepalen waar en wanneer je wordt geholpen;
  • de zorg op jouw manier wilt laten uitvoeren;
  • wilt wonen waar je wilt, bijvoorbeeld in een wooninitiatief;
  • de regie wilt over je eigen leven.

Kies je om een andere reden voor een pgb, bijvoorbeeld omdat jouw zorgverlener dat wil? Of wil je zorg inkopen bij een zorginstelling die de zorg niet op jouw manier, tijd en plaats kan leveren? Dan kan het zorgkantoor je pgb weigeren.

Kun je niet goed je pgb beheren en de administratie doen? En heb je geen vertegenwoordiger die je daarbij kan helpen? Ook dan kan het zorgkantoor je pgb weigeren.

Hoe nu verder?

Voldoe je aan de voorwaarden voor een pgb? Dan stuurt het zorgkantoor je een toekenningsbeschikking.

Word lid van Per Saldo

Voor algemene vragen over het pgb kun je ons altijd bellen, ook als je niet lid bent. Ben je lid van onze vereniging? Dan kun je bij ons terecht voor advies en ondersteuning bij je pgb. We bekijken jouw situatie en helpen je verder.