Inzicht in financiële haalbaarheid van mijn wooninitiatief

Voor wie?
  • Ondernemers,
  • Zorgaanbieders

Wil je een wooninitiatief dat staat als een huis? Dan heb je volledig inzicht in inkomsten en uitgaven nodig. Je ziet niets meer over het hoofd en je bent in staat bewuste keuzes te maken.

Na deze workshop kun je een financieel degelijke, transparante organisatie opzetten. Goede zorg wordt daardoor beter haalbaar. Daarmee ben je een goede samenwerkingspartner voor onder meer je gemeente, woningcoöperatie of zorgkantoor.

Wat leer je?

In deze workshop gebruiken we het ‘Haalbaarheidsmodel Wonen’. Het is tot stand gekomen in samenwerking met HandicapNL. De methode die kan worden ingezet in de verschillende organisatievormen die we kennen bij wooninitiatieven. Het gaat om ondernemersinitiatieven of zorgaanbieders die nauw samenwerken met ouderinitiatieven en daar zorg leveren.

Met dit model als checklist kun je nagaan of je alle financiële posten in beeld hebt. Daarnaast heeft het een functie waarmee zorgmedewerkers kunnen worden ingeroosterd.

Je krijgt in de workshop antwoord op de volgende vragen:

  • Heb ik alle inkomsten en uitgaven in beeld?
  • Is het wonen in het wooninitiatief haalbaar voor de bewoners (en houden zij nog een zakcentje over)?
  • Waaruit bestaat de individuele zorg per bewoner en welk deel van de zorg wordt collectief ingekocht?
  • Wat zijn de bekostigingsmogelijkheden?
  • Wat zijn de investeringskosten in het gebouw en wat zijn financieringsmogelijkheden?
  • Wat zijn de netto huurkosten per bewoner per maand?
  • Welke eventuele woonkosten komen daar nog bij?
  • Aan welke ‘collectieve bewoningskosten’ moet ik denken en hoe kan ik deze onderbrengen in de begroting (zoals maaltijden, nutsvoorzieningen)?
  • Is mijn wooninitiatief financieel haalbaar?

Na de workshop ontvang je een digitaal exemplaar van het ‘Haalbaarheidsmodel Wonen’. Met de opgedane kennis op zak kun je thuis je eigen kengetallen invullen. Het is mogelijk om daarbij advies op maat van ons in te huren.

Voor wie?

Deze workshop is voor ondernemers. Het maakt niet uit of je een startend of een bestaand wooninitiatief bent. Ondernemers in de oriëntatiefase raden wij nadrukkelijk aan eerst de cursus Zelf een wooninitiatief opzetten te volgen.

Voor ouders, verwanten en bestuursleden is er een aangepaste training.

Waar?

Deze cursus geven we online via Zoom of in ons cursuslokaal in Utrecht (Churchilllaan 11, 3527 GV). Onderaan deze pagina vind je wanneer en waar deze cursus wordt gegeven. En ook de mogelijkheid om je aan te melden.

Kosten en betaling

  • Ondernemers met abonnement Wonen: € 96,75 per persoon.
  • Ondernemers zonder abonnement Wonen: € 107,50 per persoon.

Korting voor abonnees wonen

Ben je een abonnee wonen van onze vereniging? Log dan in zodat je bij het betalen van de workshop automatisch jouw abonneekorting ontvangt.

Ben je nog geen abonnee wonen, maar wil je ook korting ontvangen op onze workshops en cursussen en gebruik maken van alle abonnee voordelen?

Je kunt betalen via iDEAL of met een factuur

Kies je voor betalen met een factuur? Dan ontvang je van ons een factuur voor deze workshop. De betaling moet uiterlijk 5 werkdagen voor aanvang van de workshop zijn gedaan.

Algemene voorwaarden

Voor deze cursus gelden onze algemene voorwaarden.

Wanneer en aanmelden

Let op: deze aanmelding is voor één persoon. Dit geldt ook voor een online cursus. Willen er meer mensen tegelijk deelnemen? Dan moet iedereen zich apart aanmelden.

Data en tijden

Dag Datum Tijdstip Locatie Prijs Aanmelden
maandag 03 februari 2025 14:00 - 17:00 Online via Zoom 107.50