Het Juiste Loket
Voor vragen over ‘waar vind ik mijn zorg?’.
Contactgegevens
Openingstijden
Maandag tot en met vrijdag van 10:00 uur tot 17:00 uur.
Voor wie?
Het Juiste Loket is er voor mensen met zorg en/of ondersteuning die vallen onder de Jeugdwet/Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)/Zorgverzekeringswet (Zvw) en/of de Wet langdurige zorg (Wlz). Ook is Het Juiste loket te bereiken voor mensen die nog geen zorg of ondersteuning hebben, maar deze willen aanvragen.
Bent u vertegenwoordiger van iemand met een zorgvraag? Of bent u cliëntondersteuner of een medewerker van een uitvoerende instantie zoals de gemeente, zorgverzekeraar of zorgkantoor? Medewerkers van Het Juiste Loket staan ook u graag te woord.
Vanaf 1 april 2017 ook voor zorgverleners
De Helpdesk Zorgaanbieders is overgegaan naar Het Juiste Loket. Zorgverleners en zorgaanbieders die na de veranderingen in de zorg vragen hebben over de Jeugdwet, Wmo, Zvw of Wlz kunnen zich vanaf 1 april 2017 ook wenden tot Het Juiste Loket.
Laatste levensfase
Daarnaast kunnen mensen hier ook terecht voor vragen over de organisatie en financiering van palliatieve zorg. De medewerker van het ‘Juiste Loket’ kan u bijvoorbeeld vertellen welke instantie verantwoordelijk is voor welke vorm van palliatieve zorg en hoe deze zorg wordt bekostigd. Ook kunt u knelpunten in de palliatieve zorg melden.
Wat doet dit meldpunt voor u?
Het Juiste Loket valt onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Het is bedoeld om mensen te ondersteunen die zich van ‘het kastje naar de muur’ gestuurd voelen, niet weten waar zij voor zorg of ondersteuning naar toe moeten en hier vragen over hebben. Het kan hierbij gaan om zorg die valt onder de Jeugdwet, Wmo, Zvw en/of Wlz. Voor vragen over het Wlz-overgangsrecht of uw zorgsituatie in 2017 kunt u ook bij ons terecht.
De medewerkers bekijken samen met u wat uw vraag is, geven u informatie, en proberen ervoor te zorgen dat in overleg met de verantwoordelijke instanties (gemeente, zorgverzekeraar, zorgkantoor of CIZ) een oplossing wordt gevonden.
Met welke vragen kunt u terecht?
- U heeft een zorg- of begeleidingsvraag, maar het is voor u niet duidelijk welk(e) instantie(s) hiervoor verantwoordelijk is/zijn
- U heeft een zorg- of begeleidingsvraag en u wordt door verschillende zorgloketten steeds weer doorverwezen
- U wordt niet adequaat geholpen en u heeft vragen rondom de aanvraagprocedure van uw zorg/begeleiding
- U heeft een indicatie of besluit voor zorg- of begeleiding in een persoonsgebonden budget en u wordt doorverwezen tussen de gemeente/zorgkantoor/zorgverzekeraar en de Sociale verzekeringsbank (SVB) als het gaat om uitbetaling van uw zorgverlener
- U behoort tot de groep cliënten die eind 2014 collectief is toegelaten tot de Wlz op basis van een indicatie in functies en klassen – Wlz-indiceerbaren – en u heeft vragen over het overgangsrecht en/of uw zorgsituatie voor de komende jaren.
- U bent ouder of vertegenwoordiger van een kind met een intensieve zorgvraag en u weet niet welk(e) instantie(s) verantwoordelijk is/zijn voor deze zorg.
Hoe werkt Het Juiste Loket?
Het Juiste Loket wordt bemenst door Per Saldo (vereniging voor mensen met een persoonsgebonden budget) en Ieder(in) (koepelorganisaties voor mensen met een beperking of chronische ziekte) en wordt mogelijk gemaakt door het ministerie van VWS. Hierbij werken Per Saldo en Ieder(in) samen met het ministerie van VWS.
Wanneer u contact opneemt kijken de medewerkers samen met u naar uw vraag of probleem, geven informatie en proberen ervoor te zorgen dat – indien nodig – in overleg met de verantwoordelijke instantie(s) (gemeente/zorgverzekeraar/zorgkantoor/CIZ/SVB) een oplossing wordt gevonden.
Per Saldo/Iederin of het ministerie van VWS zijn niet verantwoordelijk voor de uiteindelijk geboden oplossing aan de cliënt door de verantwoordelijke instantie. Indien u het als cliënt niet eens bent met een oplossing, zijn conform de geldende wetten bezwaar en beroep mogelijk.