“Kijk eens door de ogen van een persoon met een beperking. Dat werkt’, zegt Martin van Rijn deze week bij de start van de campagne ‘Meedoen met een handicap’. “Met kleine aanpassingen maak je soms een groot verschil.” De filmpjes op www.meedoenmeteenhandicap.nl zijn bedoeld als eyeopeners. Prima actie natuurlijk, maar drempels zullen niet meteen verdwijnen. Daar zijn daden voor nodig. Dat mensen nu over toegankelijkheid nadenken is pas een eerste stap in de goede richting.

Laatst was ik blij verrast toen ik kon lezen dat ik een fles bodylotion in mijn hand hield. Het deed me goed dat zo’n fabrikant aan míj had gedacht. Braille op producten, makkelijk toch? Er staat zoveel op een fles, dan kan dat er ook wel bij zou je zeggen. Kan ik bijvoorbeeld ook lezen of ik een blik knakworstjes of perzik uit de kast haal. Best handig als je pilav wil maken. Ook de medicijndoosjes hebben tegenwoordig brailleopschrift. Alleen jammer dat het stickertje met mijn gegevens daar vaak overheen wordt geplakt. Daar is dan weer níet zo goed over nagedacht…

De ontwikkelingen staan niet stil. Met een programma als RoboBraille bijvoorbeeld kan ik nu zelf teksten omzetten in een voor mij leesbaar document. Maar daar heb je dan weer niet zoveel aan in een restaurant. Dan wil ik graag een braillemenukaart. Die kunnen restaurants heel simpel laten maken. Kijk maar op www.allestoegankelijk.nl. En ga ik daarna naar de film, dan zet ik de app met audiodescriptie aan. Daarmee wordt mij verteld wat anderen zien. In de kerstvakantie ben ik naar ‘De Zevende Hemel’ geweest. Zo zielig, ik moest gewoon huilen. En juist dat vind ik helemaal geweldig; die emotie kan ik zo met mijn dochter delen.

Soms gaat het me een beetje te langzaam. Neem de toegankelijkheid van internet. Staat u er wel eens bij stil hoe ón-toegankelijk het internet is voor mensen met een beperking? Verstop uw muis maar eens en probeer te surfen met de tabtoets (hulpmiddelen die mensen met een motorische en visuele beperkingen gebruiken werken als de tabtoets op ons toetsenbord). De eerste barrière zal niet lang op zich laten wachten, want hoe klikt u het kruisje weg van de opdringerige adverteerder? Het zijn de drempels op niet toegankelijk gemaakte websites. Overheid, instanties, bedrijven, kijk eens op www.accessibility.nl wat u daaraan kunt doen!

Een toegankelijke website kan bezoekersaantallen, klantenkring, omzet aanmerkelijk verhogen. In Engeland zijn ondernemers groot geworden door deze ‘ontdekking’. Het is ze gegund hoor, zolang er voor ons, mensen met een beperking, een gelijkwaardige maatschappij door wordt gecreëerd.
Gelijke dromen, gelijke kansen, zegt de campagne van Van Rijn. Maak het waar!