Afschaffing ‘3 dagen regeling’ pgb, wat betekent dit?

Heb jij een arbeidsovereenkomst met een zorgverlener die maximaal 3 dagen per week voor je werkt? Dan is de overheid van plan de regels vanaf 1 januari 2026 te veranderen voor jou en je zorgverlener. Je bent vanaf dan verplicht werkgeverslasten te betalen, zodat je zorgverlener meer rechten krijgt (bijvoorbeeld langere doorbetaling bij ziekte).

Wanneer geldt dit?

Als je op 1 januari 2026 een arbeidsovereenkomst hebt met een zorgverlener voor maximaal 3 dagen per week. Dit viel onder de ‘Regeling dienstverlening aan huis’ (Rdah) en wordt ook wel de ‘3 dagen regeling’ genoemd.

Bij een arbeidsovereenkomst met een zorgverlener voor 4 dagen of meer gelden deze regels al. Vanaf 1 januari 2026 gelden dus voor alle pgb-arbeidsovereenkomsten dezelfde regels.

Wanneer geldt dit niet?

Als je geen arbeidsovereenkomst, maar een ‘zorgovereenkomst van opdracht’ hebt. Dit kan zijn een zorgovereenkomst van opdracht met:

Twijfel je of je een arbeidsovereenkomst hebt? Kijk dan op: Informatie per zorgovereenkomst | PGB | SVB.

Welke gevolgen heeft deze verandering?

  • Alle budgethouders met een arbeidsovereenkomst betalen vanaf 1 januari 2026 werkgeverslasten. De werkgeverslasten zijn ongeveer 20% van het brutoloon van de zorgverlener.
  • Zorgverleners met een arbeidsovereenkomst zijn verzekerd voor de werknemersverzekeringen (zoals een WW of WIA).
  • Als werkgever heb je meer plichten bij een zieke zorgverlener. Een zieke zorgverlener wordt straks maximaal 2 jaar doorbetaald.
  • De zorgverlener is beschermd tegen ontslag.

Meer informatie: www.rijksoverheid.nl/pgb-rechten

Wat moet je doen?

Je hoeft nog niks te doen. Je ontvangt binnen nu en enkele maanden een bericht van de SVB of je verstrekker. Daarin staat duidelijk uitgelegd wat er van je wordt verwacht.

Wat vinden wij?

We zien een aantal belangrijke aandachtspunten. We zijn hierover in gesprek met alle betrokken partijen, waaronder het ministerie van VWS, de SVB en verstrekkers. Zodra hier meer informatie over bekend is, laten we dat uiteraard weten. De belangrijkste zijn:

  • Zorgen over de budgetten
    Geldt deze verandering voor jou? Dan kan dit invloed hebben op je budget. Wij begrijpen dat jij je daar misschien zorgen over maakt. Want, hoe zit het met de maximale tarieven en wat betekent dit voor de hoogte van de pgb’s? Wij dringen er bij de betrokken partijen op aan dat hier zo snel mogelijk meer duidelijkheid over komt.
  • Tijdige informatievoorziening
    De eerste groep budgethouders is geïnformeerd door de SVB over deze veranderingen. Nog niet alle budgethouders zijn geïnformeerd. Aangezien de regeling al 1 januari 2026 ingaat, is het belangrijk dat alle budgethouders die dit aangaat, zo snel mogelijk worden geïnformeerd door de SVB of verstrekkers.
  • Toegankelijke informatievoorziening
    De SVB heeft deze eerste groep per post benaderd. We hebben de SVB verzocht om ook toegankelijke communicatie aan te bieden voor mensen met een visuele beperking.

Vragen en voorlichting

Voor vragen over dit onderwerp adviseren we je om de website van de Rijksoverheid in de gaten te houden: www.rijksoverheid.nl/pgb-rechten.  Of neem contact met ons op.

Wij organiseren binnenkort een voorlichtingsbijeenkomst over dit onderwerp voor onze leden. Meer informatie hierover volgt zo snel mogelijk.

Belangrijk om te weten:

  • Nog niet alles rondom deze verandering is bekend. We delen alvast de informatie die wel bekend is. Meer informatie volgt zo snel mogelijk!
  • Dit betreft voorgenomen beleid van de overheid. Dat betekent dat deze verandering nog niet in de wet is vastgelegd, maar dat ze daar wel mee bezig zijn.

Meer informatie

www.rijksoverheid.nl/pgb-rechten
 
Deze veranderingen zijn het gevolg van de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep uit 2023 over de Regeling Dienstverlening aan Huis. Zie ook ons nieuwsbericht hierover.