We begrijpen ook dat je je afvraagt of je zorg en/of ondersteuning door kan gaan. Alle zorgverleners in Nederland blijven in principe aan het werk. Zij behoren tot de vitale beroepsgroep. Maak hierover afspraken met je zorgverlener(s).

Heb je zorgverleners nodig?

Mogelijke manieren om ze te vinden, zijn:

  • In je directe omgeving, zoals buurtinitiatieven. Dit kan bijvoorbeeld via Facebook of de app Nextdoor voor buurtgenoten. Er is ook een speciale website om mensen die hulp nodig hebben en mensen die willen helpen bij elkaar te brengen.
  • Probeer het via extrahandenvoordezorg.nl. Oud zorgverleners melden zich daar aan.  Je kunt via de site een aanvraag indienen als je extra mensen nodig hebt.  Je moet het formulier voor zorgorganisaties invullen. Je aanvraag komt bij de regionale werkgeversorganisatie terecht in de eigen regio en daar wordt gekeken of er mensen beschikbaar zijn om aan de aanvraag te koppelen.
  • Het Rode Kruis heeft de actie Ready2Help. Bel 070 4455 888 als je hulp nodig hebt. Je kunt hier ook terecht voor advies of een luisterend oor.

Denk je dat je binnenkort geen enkele hulp meer hebt?

Bel dan met je je gemeente, je zorgkantoor of je zorgverzekeraar. Zij moeten samen met jou een oplossing vinden.

Informatie en antwoord op vragen

Informatie van de overheid over het coronavirus vind je op:

Sociale Verzekeringsbank (SVB)

De SVB heeft antwoorden op veel gestelde vragen over de situatie met je zorgverlener.

De SVB is vanwege de maatregelen telefonisch nu niet bereikbaar. Als je belt, krijg je te horen dat ze bereikbaar zijn via Whatsapp en via de contactformulieren op de website. Kijk op www.svb.nl.

Per Saldo

Ook wij werken vanuit huis om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan. Daarom zijn wij tot en met 6 april 2020 per mail bereikbaar. Of spreek je vraag in op ons antwoordapparaat. Je kunt op die manier al je vragen over het pgb stellen. We nemen contact met je op. Onze cursussen en bijeenkomsten zijn tot en met 1 juni 2020 geannuleerd.

Cliëntondersteuning

Je kunt ook met je vragen terecht bij een cliëntondersteuner. Dit is een wettelijk recht en moet gratis en onafhankelijk aangeboden worden. Op zoek naar een cliëntondersteuner?  Kijk op clientondersteuning.co.nl voor meer informatie over wat cliëntondersteuning inhoudt. Ook  kun je daar op je postcode zoeken welke organisatie bij jou in de buurt cliëntondersteuning biedt.

Uitleg en vermaak

Ieder(in) verwijst naar  toegankelijke informatie over het coronavirus en de gevolgen ervan.

De dagbesteding is gesloten en de meeste mensen zitten verplicht thuis. Philadelphia is gestart met Hallo thuis. Ze informeren en vermaken de mensen die ze ondersteunen. Alles wat je moet weten over het coronavirus, maar ook optredens, workshops, leuke verhalen, grappige filmpjes en de mogelijkheid om ook zelf iets te delen. Elke dag komen er weer nieuwe dingen bij. En alle filmpjes zijn terug te kijken.

MIND

MIND is maandag gestart met een speciale ‘coronapagina’ met informatie, tools en initiatieven voor en door mensen met psychische problemen. Verder biedt MIND dagelijks van 11.00 tot 16.00 uur een livestream samen met Stichting Out of the Box TV. In deze virtuele huiskamer voeren we gesprekken, delen mensen hun ervaringen, worden kijkersvragen beantwoord en komen deskundigen langs.

De Luisterlijn
Dag en nacht een luisterend oor via telefoon, chat of mail.

Blijf onze website en sociale media volgen. We doen ons uiterste best je zo snel en goed mogelijk te informeren.